Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya fartgränser sparar liv

Att slopa hastighetsgränserna 50, 70 och 90 kilometer i timmen skulle kunna spara 30 människoliv varje år på de svenska vägarna, enligt en ny utvärdering från Trafikverket.

Annons

Trafikverkets bedömning är att 40 kilometer i timmen kan ersätta 50 som bashastighet i tätbebyggt område efter en övergångstid på fem år och att hastighetsgränserna 70 och 90 kilometer i timmen kan avskaffas på tolv år.

Därefter ska de gällande hastighetsgränserna vara 30, 40, 60, 80, 100, 110 och 120 kilometer i timmen.

Enligt Trafikverkets utvärdering leder ett slopande av 50, 70 och 90 till färre allvarliga olyckor och att antalet som dödas i trafiken kan minska med 30 personer per år.

Studien som Trafikverket gjort visar att en majoritet av landets bilister stöder en övergång till jämnare fartgränser. Detta trots att det kan betyda något längre restid.

Vid praktisk körning blir dock skillnaden ofta väldigt liten eftersom genomsnittshastigheten under en resa är beroende av flera andra förhållanden. Exempelvis beräknas en normal bilfärd på fem kilometer i stadstrafik ta 15 sekunder längre tid om maxhastigheten sänks från 50 till 40.

En fem mil lång resa på landsväg beräknas ta två minuter längre tid om maxhastigheten sänks från 90 till 80 kilometer i timmen.

- Om övergången sker på ett genomtänkt sätt och under en rimlig övergångsperiod upplever trafikanterna att hastigheten står i logisk relation till vägens standard. Det ökar viljan att följa fartgränserna, något som också är väldigt viktigt för trafiksäkerheten, säger Trafikverkets ställföreträdande generaldirektör Lena Erixon.

Mer läsning

Annons