Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya jourmottagningen ger en effektivare vård

Kortare väntetider, tillgång till mer resurser och effektivare vård. Jourmottagningen i Västerås har bara varit i gång i tre månader, men personalen ser redan positiva resultat.

Annons
Viktor Hjorth blir sydd i armen av sjuksköterska Catarina Eriksson och läkare Anna ten Berg.

Det är eftermiddag på jourmottagningen. I ett rum sitter Viktor Hjorth som behöver sys i armen efter att ha fått en glasskiva över sig.

– Det gick fort, jag fick vänta i fem minuter i receptionen innan jag fick komma hit, säger han.

Drygt en timme och tio stygn senare är han klar att åka hem.

Sjukhuset i Västerås öppnade under våren jourmottagningen som ligger bredvid akuten vid ingång 37. Enhetschefen på mottagningen är nöjd med den nya lösningen.

– Det här är den bästa och effektivaste lösningen som vi har haft för jourmottagningen. Nu när vi har flyttat hit vill vi inte flytta ut, säger Tohideh Darchini.

Redan år 2004 ville hon få till en flytt där akutmottagningen jobbar tillsammans med avdelningen där patienter med lättare skador kan få vård och slippa vänta i timmar på akuten.

Under förra mandatperioden lades en sådan lösning ut på upphandling, men blev då för dyr. Då bestämde sig landstinget för att driva den i egen regi. Nu har den varit öppen sedan april.

När en patient kommer till sjukhuset finns en sjuksköterska som bedömer om patienten ska få vård på akut- eller jourmottagningen, eller söka sig till en vårdcentral dagen efter.

– Jag kan inte se något negativt, bara positivt. Patientsäkerheten har blivit bättre och nu kan vi använda röntgen och specialistläkare på sjukhuset. Vården har blivit mer professionell, säger Mahmoud Almohtasib, läkare på jourmottagningen.

När han inte jobbar här är han på vårdcentralen i Hallstahammar. Jourmottagningen har valt att ta in personal från olika grenar inom vården för att kunna fånga upp så många patienter som möjligt.

Verksamheten ska utvärderas längre fram, men personalen är så här långt nöjd.

– Det här funkar jättebra. Det är människoliv vi har hand om och det har ett pris det också. Vi har krav på oss att ha patienten i fokus och det har vi här, säger Tohideh Darchini.

Tidigare låg motsvarigheten till jourmottagningen på Oxbacken. Då hanterade 1177 tidsbokningen där en patient blev tilldelad en tid för undersökning. Då kunde en patient ringa efter klockan 16 och få en tid senare på kvällen.

Nu är kötiderna kortare, sällan tar ett besök på jourmottagningen över en och en halv timme.

– Vi kan använda sjukhuset här. Det finns tolkar, vi kan använda röntgen, säger Annette Strandberg, sjuksköterska.

Är jourmottagningen en succé?

– Ja, vi här tycker det. Vården blir säkrare och mer effektiv, säger Mahmoud Almohtasib.

Att tänka på

Att tänka på när du söker vård:

Jourmottagningen har öppet kl 15–23 på vardagar och 9–23 på helger. Den ligger bredvid akutmottagningen, ingång 37 på sjukhuset.

Ring 1177 för att få hänvisning till rätt vårdnivå och rådgivning om egenvård innan du åker till akutmottagningen.

Ulla Sjöberg, enhetschef på 1177, tipsar patienter att läsa på 1177.se för att få information.

Mer läsning

Annons