Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nygamla tåg löser lång fordonsbrist

Tåg i Bergslagen har köpt in nya tåg för 35 miljoner kronor. En utdragen period med ersättande bussar är därmed över.

Annons
I höstas hyrde Tåg i Bergslagen tre tåg från Skånetrafiken, men har i och med de fem nyinköpta tågen från Östgötatrafiken utökat sitt bestånd med två fordon.

Fyra landsting delar på kostnaden på 35 miljoner kronor för fem tåg från Östgötatrafiken. Av detta står landstinget i Västmanland för 8,75 miljoner kronor.

De första tågen rullade redan den 1 december, och nu är samtliga nya tåg i gång, berättar Mats Gustafsson, vd för Tågkompaniet, som kör tågen.

– De som var inhyrda från Skånetrafiken lämnades tillbaka redan i månadsskiftet november-december. En period var vi utan fordon eftersom leveransen av de nya tågen var försenad, säger han och fortsätter:

– Därefter har det skett en successiv infasning fram till nu. Men nu ska tågen gå enligt tidtabell.

De tidigare inhyrda tågen från Skånetrafiken tillhör den senaste generationen tåg till skillnad från de fem nya från Östgötatrafiken, som är en uppgraderad version av tåg tillverkade på 90-talet.

– Tanken är att de ska rulla i fem till sju år ungefär, säger Hugo Oljemark, vd för Tåg i Bergslagen.

De nyinköpta tågen förekommer på alla sträckor i länet, däribland mellan Ludvika, Fagersta och Västerås.

– De ska inte rulla lika mycket som våra Reginatåg, och är en komplettering till dem. Reginatågen är nyare, större, har servering och är mer handikappanpassade, säger Hugo Oljemark.

Mer läsning

Annons