Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oenighet om orsak till stress i förskolorna

Enligt Pia Boiardt (V) visar statistik att barngruppssituationen i förskolan är bra. Personalen i förskolan riktar kritik mot uttalandet. ”Hur kan de i förväg veta om ett barn blir frånvarande eller inte”, säger Karin Dahlström, förskollärare i Fagersta.

Annons
Ullis Andersson och Veronica Andersson på förskolan Björkbacken.

Det råder delade meningar om hur pressat läget är inom förskolorna i Fagersta kommun. Förskollärare som FP tidigare pratat med berättar om en stressig arbetsmiljö där de bland annat upplever barngrupperna som alltför stora.

Pia Boiardt (V), ordförande i utbildnings- och fritidsnämnden, har en annan synpunkt:

– Barngruppsmässigt ser det bra ut. Men vi måste titta på hur vi organisatoriskt kan göra det bättre och det är bäst att personalen själva är med i den processen, säger hon.

Förvaltningen uppdaterar varje månad läget inom förskolan: Hur många som står i kö, hur många som är inskrivna och den faktiska lärartätheten. Därtill finns ett schema för varje avdelning som visar exakt när barnen är schemalagda.

– Det gör att vi kan se att den faktiska närvaron är acceptabel, säger Pia Boiardt.

Med faktisk närvaro menas den tid barnen vistas i förskolan. Sjukdomar och schemaorsaker gör att många barn inte är på förskolan varje dag. Till exempel är 119 av Fagerstas 705 barn i förskolan schemalagda 15 timmar i veckan.

Boiardt menar att personalens arbetssituation skulle bli bättre om de förändrade sitt arbetssätt.

– De upplever säkert en otillräcklighet. Vi har pratat om det senast i dag (torsdag), att personalen skulle se över dokumentationen, kanske styra upp det bättre. Göra dokumentation en gång i veckan i stället för varje dag, säger hon.

Förskolläraren Karin Dahlström ställer sig kritisk till nämndens uttalanden.

– Hur kan de planera och skriva in barn i förväg och veta att de i efterhand kommer att vara frånvarande, undrar hon.

Karin har jobbat inom förskolan i över 25 år och känner att det inte är dokumentationen eller arbetssättet som brister.

– Det handlar om att det är en brist på vikarier och att vi i personalen får extra mycket att göra utöver våra arbetsuppgifter och arbetstider för att över huvud taget få det att gå ihop, säger hon.

Eva Andersson, barnskötare på förskolan Rosen, är också kritisk.

– När ska de förstå att det ser olika ut på varje avdelning och förskola. Att ha 17 barn på två personal kanske funkar på ett ställe men på ett annat blir det kaos, säger hon.

Ulrica Andersson, på förskolan Björkbacken, välkomnar Pia Boiardt ut i verksamheten.

– Hon kan komma hit och ha mina 14 barn, ett – fyra år, som jag har själv till mellanmål i dag (läs i går) och visa hur jag kan förändra mitt förhållningssätt, säger hon.

– Jag förstår inte hur färre dokumentation ska hjälpa oss att få mindre att göra. Det gör bara att allt läggs på hög till ett senare tillfälle”, säger förskollärare Karin Dahlström.

Mer läsning

Annons