Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Oväntade faror risk för mc-förarna

Potthål, brunnslock, mitträcken, lösgrus och dåligt skyltade vägarbeten. Det är några faror för länets mc-förare.

Annons
Solveig Nilsson, SMC Västmanland, varnar för potthål som inte lagats i tid.

Länets vägar är överlag bra men det finns problem, menar Solveig Nilsson som är ordförande för SMC Västmanland.

– Det vi har diskuterat mest är potthålen, ganska stora hål som inte har lagats i tid.

Vägarbeten kan också ställa till det.

– Man är inte jätteduktig på att markera med en skylt att man håller på. Asfalten kanske inte har hunnit torka och det ligger grus ovanpå, då är det lätt att däcket slirar eller hojen börjar wobbla. Det kan bli både person- och maskinskador. Brunnslock i gatan kan vara ”galet farliga”.

– Locken ligger nedsjunkna i marken eller står upp så det blir en liten kant som däcken slår i. När det regnar blir locken hala och när det är mörkt ser man dem inte.

För Riksförbundet är brunnslock en stor fråga som man även jobbar internationellt med.

– I England är det jättemycket problem. Man vill få till en europeisk standard för brunnslock.

De flesta mc-olyckor sker i korsningar och kurvor. Mc-förare är överrepresenterade i rondellolyckor.

I statistiken för åren 2005-2013 var kollision med räcken (i mitten eller vid sidan) med i tre av tio mc-olyckor.

– Vissa räcken är som dödsfällor, andra kan man glida under eller kana längs med och klara sig.

Var fjärde förare hade inget mc-körkort. De flesta av dessa hade det gamla B-körkortet då man fick mc-behörighet på köpet, utan krav på varken uppkörning eller särskild utbildning.

På vårkanten måste bilister vara uppmärksamma på att mc-förare dyker upp i trafiken igen, menar Solveig Nilsson. Mc-förarna å sin sida måste synas bättre i trafiken.

– Det är bra att ha neon-gula västar men det vill inte alla ha. Jag vill ha svarta kläder.

Trafikexpert Sven-Gunnar Wallin tycker att det är bra att på vårkanten informera om mc-förarnas problem.

– Jag håller med om de flesta bristerna. Men det är synd att man inte når dem som man skulle behöva nå, menar han.

– Många av värsting-motorcyklarnas förare har inte omdömet och den riskmedvetenhet som krävs för att köra motorcykel. Jag är ganska säker på att dessa bidrar till olycksstatistiken.

Sven-Gunnar Wallin har själv lång erfarenhet av att köra motorcykel, i många år var han mc-polis.

– När man hör dessa förare dra iväg med full gas en ljummen kväll blir man orolig att en olycka ska ske. Personligen tycker jag de flesta mc-förare uppträder trafiksäkert och ödmjukt ute i trafiken.

Mer läsning

Annons