Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Patienter kan tvingas vänta i över sex timmar

Med väntetider på över sex timmar – nu får Västerås sjukhus kritik från Inspektionen för vård och omsorg. "Jag förstår kritiken", säger Birgitta Rasmussen, enhetschef på akutmottagningen.

Annons

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, kritiserar akuten på Västeråssjukhus för dess patient-säkerhet.

I Lex Maria-anmälningar och enskilda klagomål har brister kommit fram på akutmottagningen som rör flera punkter:

Liselott Sjöqvist, tillförordnad sjukhuschef, säger sig vara självkritisk och menar att situationen är allvarlig.

– De brister som IVO nämner i sin tillsyn tar vi på största allvar. Vi har precis börjat att planera in arbetsmöten där chefsläkarna är involverade. Vi ska se till att bristerna som de har synpunkter på åtgärdas, säger Liselott Sjöqvist.

Birgitta Rasmussen, enhetschef på akutmottagningen, håller med om kritiken.

– Vi jobbar ständigt för att förbättra det här. Det är hårt tryck. De patienter som inte får en vårdplats blir kvar hos oss och det gör att väntetiderna blir längre, säger hon.

– Alla besök som tar över fyra timmar är för lång tid.

Ska patienter förvänta sig att man ska behöva vänta i upp till sex timmar eller mer på akuten?

– Har patienten ett tillstånd som inte kräver snabbare handläggning, då får man förvänta sig väntetider. Flödet av patienter har ökat och då är det klart att väntetiderna blir längre, säger Birgitta Rasmussen.

Hur menar du?

– Vi har den bemanning vi har. Vår personal får jobba väldigt mycket för att upprätthålla patientsäkerheten.

–Man får alltid göra en prioritering, det är alltid de som är sjukast som prioriteras först.

Senast 14 januari ska sjukhuset redovisa vidtagna åtgärder.

Mer läsning

Annons