Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Personalbrist hos polisen

Den senaste tiden har arbetsbelastningen vid polisens kontaktcenter i Norberg varit tuff.

Annons
Stefan Engström, biträdande chef för polisens kontaktcenter i Norberg.

Polisens kontaktcenter, PKC, är en central del av polisens service till allmänheten. Där tar man emot anmälningar och tips, lämnar upplysningar och svarar på allmänna frågor som kommer in från personer som ringt 114 14.

En av polisens sju kontaktcenter ligger i Norberg och tar emot omkring 500-600 samtal varje dag.

Samtal som det har varit tufft att hinna med under en tid.

– Trycket har varit större än väntat i sommar och vi hamnade i en ganska pressad situation ett tag, säger Stefan Engström, biträdande chef vid kontaktcentret.

Semestertider och sjukskrivningar slog hål i personalstyrkan vid kontaktcentret. Arbetsbördan för centrets operatörer och förundersökningsledare blev då så hög att två anmälningar om arbetsmiljöproblem skrevs i början av sommaren.

För att mäkta med alla samtal som strömmade in tvingades man att ta hjälp av andra center samt beordra övertid.

– Allt som kommer in till oss måste rapporteras och granskas. Så är det bara, säger Stefan Engström.

Enligt Stefan Engström fanns det aldrig någon egentlig risk att ett samtal till 114 14 rapporterades eller granskades felaktigt.

– Visst var det lite stressigt men på sin höjd kan det röra sig om enstaka stavfel i en anmälan, säger han.

Bemanningsbrist i semestertider är dock inget unikt för PKC i Norberg.

– Semestern ställer till det som vanligt och det är likadant på andra ställen. Vi har lyft den här frågan för ledningen då man inte kan arbeta under en sådan här stress under en längre tid. Vi måste öka vår beredskap för bortfall i personalstyrkan, säger Stefan Engström.

För att komma tillrätta med problematiken ska representanter från samtliga kontaktcenter i landet träffas.

– Målet är att vi ska kunna planera och samordna personalen mellan olika center på ett bättre sätt, berättar Stefan Engström.

För närvarande arbetar totalt omkring 40 operatörer i Norberg med att ta emot samtal från allmänheten.

På plats finns även ett antal förundersökningsledare som granskar och kvalitetssäkrar operatörernas rapporter – och fler ska det bli.

– Vi anställde en förundersökningsledare nyligen och vi har annonserat efter en till. Förhoppningsvis ska den tjänsten vara tillsatt till nästa sommar, säger Stefan Engström.

Mer läsning

Annons