Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polischefer sågar svenskarnas körvanor

Svenskarna blir allt sämre att köra bil. Det påstår tidningen Motor. – Nog kör vi lite sämre nu än tidigare, det är hetsigare och stressigare i trafiken, säger Jörgen Bergfasth, chef för trafikpolisen i Västmanland.

Annons

Det är tidningen Motor som i sitt senaste nummer redovisar en undersökning som Motormännen genomfört.

Motormännen har i en enkät låtit regionala trafikpolischefer svara på frågan hur de anser att svenskar sköter sig i trafiken.

Jörgen Bergfasth var själv inte med och svarade på enkäten. Men han håller med majoriteten av sina kollegor.

Kollegor som är överens om att Sveriges trafikanter är sämre bilförare i dag jämfört med hur det var för tio år sedan.

– Vår upplevelse är att trafikanterna kör sämre i dag än för tio år sedan. Det känns inte bra att polisen bekräftar detta, säger Jon Stenbeck informationschef på Motormännen.

– En tydlig sak vi kan se är att många trafikanter inte är fokuserade när de kör. Det är inte ok att hålla på med en massa annat när man kör bil. Det är ett beteende vi skulle vilja få bort för att öka säkerheten på våra vägar.

Under 2000-talet har det svenska vägnätet blivit säkrare då många mil med mötesfria vägar har byggts. Dessutom har bilarna blivit säkrare med bland annat ABS-bromsar och diverse elektroniska system för antispinn och -sladd.

Åtgärder som alla minskat antalet omkomna och svårt skadade i trafiken.

– Dessvärre har inte förarbeteendet utvecklats på samma sätt. Mycket talar i stället för att det har blivit väsentligt sämre, säger Stenbeck.

Den bilden av svenska bilförare bekräftas av Jörgen Bergfasth.

– Det är lite samma tankesätt som på andra håll i samhället, säger Bergfasth.

– I trafiken i dag är det mycket jag, jag och jag.

Nu är inte läget på vägarna riktigt det samma runt om i länet. Trycket på E18 genom Västerås är förstås avsevärt mycket större än exempelvis på riksväg 66.

– På E18 i Västerås, vid Vallbybron, kan det passera 40 000 fordon per dygn, medan det på 66:an mellan Fagersta och Virsbo passerar i snitt 3 000 fordon på ett dygn, säger Bergfasth.

Bergfasth lyfter fram två faktorer som de absolut viktigaste att tänka på i trafiken:

– Avståndet till bilen framför och hastigheten. Ligger du för nära, hinner du inte reagera om det händer något. Är hastigheten för hög ökar kraften och konsekvensen av en olycka blir mycket allvarligare.

På senare år har vi fått allt mer prylar i bilen. Bland annat GPS och många har sin smarta telefon med sig bakom ratten.

– Det är negativt. Jag brukar också prata om att du ska köra bil, inte åka bil, när du sitter bakom ratten. Alltså inte hålla på med en massa annat.

Mer läsning

Annons