Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polisen lovar snabbare svar och förhör direkt

Det ska bli slut på långa svarstider hos polisen. En operatör ska omedelbart starta förhör på telefonen. En polis ska dra igång förundersökning eller avskriva. Vittnen ska ringas upp, helst genast.

Annons
Peter Jonsson, gruppchef för polisen nya kontaktcenter, tycker att det har gnällts för mycket på nya polisorganisationen. ”Det här kommer att bli bra” säger han om det nya sättet att ta emot allmänhetens polisanmälningar. Det ska innebära kortare väntetid och förhör på momangen i telefonen.

Det låter som ett drömscenario, särskilt för dem som på senare tid ringt 114 14, suttit i lång telefonkö och inte fått göra sin anmälan. Riksmedia har berättat om extrema väntetider från 30 minuter till ett par timmar och telefonröster som upplyser ”du har plats 187”. Enligt polisens egna mätningar var snittvänte-tiden under 2015 ”bara” fyra minuter och 18 sekunder. Trots allt för länge och det ska bli ändring på det när polisen sjösätter nya PKC, polisen kontaktcenter och telefonkön blir regional istället för nationell som nu.

Det försäkrar Peter Jonsson, gruppchef för det nya PKC i vår polisregion, Region Mitt. PKC ligger i Norberg med ett 40-tal personer men snart också med ett 30-tal i Västerås. Därför snickras det och målas på bottenplanet i polishuset.

Redan i början av maj ska de första tio nyutbildade, civilanställda operatörerna i Västerås svara i telefonerna när allmänheten ringer och anmäler bilinbrott, stölder, borttappade prylar eller lämnar tips.

Tidigare har operatörerna enbart svarat i telefonen och skrivit en anmälan, i nya PKC ska de också genomföra målsägandeförhör, ringa upp vittnen, säkra viss bevisning, som att ta skärmdumpar från internet och göra kontospårningar.

– Runt operatörerna ska poliser cirkla, beredda att dra igång förundersökningar och ta beslut redan när anmälaren är kvar i tele-fonen.

När allt är utbyggt hösten 2017 kommer PKC i Region Mitt att bestå av 75 operatörer och 18 förundersökningsledare i Västerås och Norberg,

Peter Jonsson kallar de nya operatörerna ”i princip 75 radiobilar till”.

– Den som ringer in kommer inte att träffa en polis rent fysiskt, men får lämna en ingående anmälan och förhöras.

Blir det färre utryckningar med radiobilar?

– Nej, operatörerna blir en avlastning för poliserna. Det här är ett sätt att satsa resurser på rätt saker. Radiobilen kan rycka ut någon annanstans där den verkligen behövs, menar Peter Jonsson.

I nya PKC kan alltså förundersökning startas direkt men lika snabbt kan polisen skriva av anmälan och man bedömer det så. PKC som ”en gigantisk avskrivningscentral”, har kritiken lytt. Men Peter Jonsson avfärdar den.

– Har ett ärende avskrivits och det dyker upp nya vittnesmål, då tar man upp det igen.

Det kommer att ställas nya krav på operatörerna. Kan en operatör hålla förhör?

– Alla operatörer utbildas för de nya uppgifterna.

Polisen kortar svarstiderna i telefon. Vi träffar Peter Jonsson ansvarig för nya PKC, polisens kontaktcenter.

Mer läsning

Annons