Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Programmet sänds i över 40 länder

Det är inte alla som flyttar till Fagersta som blir dokumenterade av en internationell tv-produktion. Men de flesta får hjälp av medflyttarlotsen.

Annons

För familjen Meyers blir tv-programmet lite som en film att skicka hem till vänner och familj som visar upp hur de har det här.

– Det har varit lite geografilektioner eftersom de trodde att vi flyttade till Schweiz. De säger att vi har så god choklad här, säger Stacey Meyers och skrattar.

– Programmet har 25 miljoner tittare över hela världen i 40 länder.

I Fagersta finns sedan några år en medflyttarlots som delvis finansieras av Seco Tools och de större arbetsgivarna i Fagersta. Lars Wieselgren arbetar som medflyttarlots på Tillväxtgruppen i Fagersta.

– Vi hjälper till när vi får en förfrågan från arbetsgivare. Och så hjälper vi till beroende på situation. Om det är någon som flyttat med så hjälper vi till med att söka jobb till exempel, säger Lars Wieselgren.

Han beskriver verksamheten som att ”öppna dörrar”. Den största gruppen som medflyttarlotsen hjälper är de som flyttar hit från utlandet. Men även svenskar som flyttar hit får hjälp men då i mindre utsträckning tack vare sina förkunskaper.

– De vanligaste frågorna vi får gäller basala saker. Boende, arbete och språket och så vidare, säger Lars.

Mer läsning

Annons