Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rangliga bryggor utgör fara

Bryggorna är fallfärdiga och hamnen är inte handikappanpassad. ”Vi ska kunna ge alla medlemmar samma möjlighet att ta sig ut på sjön”, säger Sonny Nilsson, ordförande i Västanfors båtklubb.

Annons
Västanfors båthamn, så som den ser ut i dagsläget.

Västanfors båtklubb har i dag 320 medlemmar, 200 båtplatser och över 50 personer som står i kö för en plats i hamnen. En latrinpump installerades nyligen i och med de nya miljökraven gällande utsläpp av toalettavfall i vattendrag. Det är bara en del i klubbens stora planer för att göra hamnen till den bästa längs Strömsholms kanal.

–  Vi (styrelsen) har kollat länge och noga på hur vi ska kunna tillgodose alla våra medlemmars behov och samtidigt värna om miljön och hålla oss till de krav som krävs för en småbåtshamn, säger Sonny Nilsson, ordförande i klubben.

Fagersta kommun har beviljat ett lån till Västanfors båtklubb på tre miljoner kronor, men för att miljö- och handikappanpassa hamnen krävs ytterligare drygt tre miljoner kronor innan bland annat de nya betongbryggorna kan byggas.

Johannes Ruutikainen är en trogen båtklubbsmedlem och älskar frihetskänslan att fara fram på sjön med sin vän Fitim Gegaj. Men som funktionshindrad och rullstolsburen är vägen från land till vatten allt annat än lätt för Johannes.

– Jag vill kunna ha samma möjligheter som alla andra. Båtar är mitt liv men jag kommer inte ut på bryggan med permobilen, säger han.

Nivåskillnaden mellan hamnkanten och de slitna bryggorna varierar beroende på vattenhöjden och det är ett glapp på drygt 40 centimeter mellan land och brygga. I dag får Johannes nöja sig med att sitta på kajen och kika på håll.

– Det är rätt bökigt och inte helt riskfritt att lyfta Johannes från stolen över till båten. Han kan få ett ryck (spasmer) eller så kan jag snubbla, säger Fitim Gegaj.

– Om hamnen skulle få bättre och bredare bryggor skulle jag kunna kolla på båtarna på nära håll, från bryggorna, säger Johannes.

Sonny Nilsson anser att ombyggnationen skulle gynna Fagersta som stad.

– Hamnen är bland det första man ser av Fagersta från riksväg 66 och här har vi chansen att göra ett bra intryck, säger han.

I dag är bryggorna gjorda av trä, något som båtklubben årligen lär underhålla genom att olja in. 250 liter olja går det åt per gång och drygt 15 procent av oljan hamnar i vattnet.

– De tänkta bryggorna är helt i betong och behöver därmed inte oljas. Vilket gör att vi slipper föroreningar i vattnet, säger Sonny Nilsson.

Västanfors båtklubb hoppas på bidrag för att kunna finansiera satsningen.

En ritning över de förändringar som Västanfors båtklubb vill göra i Västanfors hamn.

Detta vill båtklubben göra

Byta ut träbryggorna mot landfasta, bredare, betongbryggor.

Göra handikappanpassade toaletter.

Skapa en spolplatta med rening av tvättvatten för det kommande förbudet mot att tvätta av båtbotten.

Bygga fler förråd och sjöbodar.

Totalt räknar båtklubben att projektet kommer kosta 8,4 miljoner kronor. Totalt fattas i dag drygt tre miljoner för att kunna fullfölja hela ombyggnationen.

Mer läsning