Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Rattfull lokförare stoppad på tåget

"Synbart påverkad" enligt polisen.

Annons
Bilden på ett av Tågkompaniets tåg är tagen vid ett tidigare tillfälle.

Tågkompaniets och Tåg i Bergslagens tåg klockan 12.15 från Västerås C mot Fagersta via Hallstahammar-Surahammar kom inte iväg som vanligt på torsdagen.

Anledningen var att misstankar uppstått om att lokföraren som skulle köra tåget kunde vara berusad. Det var Tågkompaniet, lokförarens arbetsgivare, som slog larm:

- Jag kan inte gå in exakt på hur vi fick indikationerna, säger Mats Gustafsson, vd för Tågkompaniet, och fortsätter:

- Men vi fick alltså indikationer på att allt inte stod rätt till med föraren, och för att inte förlora någon tid såg vi till att ordningsmakten fick sköta det här.

En polispatrull kallades till spår 4b vid Västerås C strax innan tåget skulle avgå, och bad lokföraren blåsa i sållningsinstrumentet som avslöjar alkohol i utandningsluften.

Provet utföll positivt och lokföraren togs med för noggrann provtagning i form av blodprov. Polisen valde att låta sjukvårdspersonal ta blodprov eftersom sådana prover kan motbevisa eventuella påståenden om "eftersupning".

Resultatet av det blodprovet är ännu inte klart.

Det står emellertid klart att lokföraren tjänstgjort tidigare under dagen:

- Vi har ingen personal stationerad i Västerås, så utan att jag vet exakt hur hans schema varit, så kan jag säga att allt tyder på att han borde ha kört tåg tidigare under dagen. Men vi vet inte hur långt han kan ha kört berusad.

Tågkompaniet har, liksom alla järnvägsföretag, en sträng drogpolicy. Mats Gustafsson:

- Vi har en väldigt tydlig drogpolicy som strängt förbjuder alla droger före under och i samband med tjänstgöringen. Vi har ett program med schemalagda och slumpvisa drogtester  som innebär att drygt hälften av vår personal testas slumpvis varje år.

Alltså går det statistiskt sett aldrig längre tid än två år mellan slumpvisa drogtester för personalen. Men Tågkompaniet har också periodvisa läkarundersökningar av personalen.

- Vid de testerna upptäcker vi varje år personer som kan ligga i riskzonen när det gäller droger, säger Mats Gustafsson.

- Under alla mina år som polis har jag inte varit med om en rattfull lokförare, säger Thomas Gustafsson.

Olyckor har dock hänt där rattfylla varit orsaken. I Borlänge år 2000 spårade ett tåg lastat med gasol ur i en växel sedan tåget hållit alldeles för hög fart. Lokföraren befanns vara synnerligen berusad och hade kört sitt tåg berusad långa sträckor i Dalarna innan olyckan. Han räddades ute på linjen av det säkerhetssystem för automatisk tågkontroll, ATC, som automatiskt nödbromsar om lokföraren kör för fort.

På Borlänge bangård fanns vid olyckstillfället inte ATC, varpå lokföraren passerade en växel, som skulle passeras i 40 km/tim, i dubbla hastigheten.

- Resenärerna på det tåg som skulle ha avgått 12.15 hade inte varit i fara om lokföraren bara "dragit iväg" säger Mats Gustafsson och påminner om att sträckan Västerås-Fagersta är utrustad med ATC och en missad signal eller fortkörning skulle därmed ha lett till nödbromsning av tåget.

Tågkompaniet, som kör tåg på många sträckor i Bergslagen på uppdrag av paraplyorganisationen Tåg i Bergslagen, däribland Västerås-Fagersta-Ludvika, har 350 personer anställda.

Fotnot och korrigering: En tidigare variant av artikeln angav att Fagersta C bangård inte omfattas av ATC. Uppmärksamma läsare har dock påpekat att ATC-systemet omfattar Fagersta C.

Mer läsning

Annons