Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Revolution på rangen för de golffrälsta

I sex år har Kjell Granqvist och hans anställda tänkt, tillverkat och testat. Nästa vecka tar Autopeg steget ut från verkstad till verklighet. ”Utan företaget och de anställda hade det inte gått”, säger Kjell Granqvist.

Annons
Kjell Granqvist tog över familjeföretaget Grantek 1997. ”Det vore roligt att kunna anställa fler och ge tillbaks till bygden”. Kjell Granqvist hoppas sälja tio exemplar a Autopeg i år. Om försäljningen sedan går enligt plan krävs större lokal och mer folk.

Presenningarna som dolt Autopeggen för den mekaniska verkstaden Granteks besökare är borta.

– Jag har varit hemlig länge men nu har jag släppt på tyglarna, säger ägaren Kjell Granqvist.

En golfboll rullar med jämna intervaller i ett spår. Det har den gjort de senaste 70 timmarna. Kjell Granqvist kör de sista testerna av mekanikens uthållighet innan han tar med sig fyra så kallade autopeggar till Skandinaviens största golftävling PGA Sweden National utanför Malmö nästa vecka. Där ställer han upp två exemplar för provspelning och två för att visas i en specialbyggd monter.

– Det är en jätteuppladdning och jag har hjärtklappning. Jag har stora krav på mig själv att det fungerar till hundra procent, säger han.

Utanför verkstaden står ett svartlackerat matchande ekipage med logotyper och specialdesignat släp.

– Det är viktigt för mig att det ser exklusivt ut.

Kjell Granqvist är själv golfintresserad men det är snarare intresset för teknik och produktutveckling än golfspelet som är drivkrafterna bakom Autopeggen.

Grantek har specialdesignat lösningar åt de stora industrierna i Fagersta men det här är den första helt egna produkten.

– Jag älskar mekanik och det har varit en dröm att bygga en produkt från grunden, säger Kjell Granqvist.

Det är han som utvecklat idén och drivit projektet. Men att ha tillgång till konstruktionsprogram och arbetsstyrkan på sju personer som engagerat sig i processen har varit en förutsättning.

– Annars hade det varit svårt. Det hade behövts en stor plånbok.

Däremot har Kjell Granqvist tagit extern hjälp med marknadsföringen. Att han i ett drygt år ingått i ett så kallat create-bolag via Västerås Science Park har betytt mycket, berättar han.

Nu har han kontrakt med en reklambyrå som kan golfvärlden och har lånat till en marknadsföringsbudget på 2,5 miljoner kronor.

Efter att noggrant ha sonderat marknaden anser Kjell Granqvist att de alternativ som finns på marknaden inte utgör något allvarligt hot mot Autopeg.

Vad utvecklingen av Autopeg har kostat i kronor är svårt att räkna ut men Kjell Granqvist bedömer att han behöver sälja ett 50-tal exemplar för att nå plus minus noll. Planen är att sälja 500 de närmaste fem åren.

Business Swedens exportverktyg ”Steps to export” ska hjälpa Autopeg ut i världen.

Siffran på prislappen är inte spikad ännu men den hamnar sannolikt strax över 100 000 kronor, avslöjar Kjell Granqvist.

Går allt som det ska så står världens största golfmässa i Orlando på programmet nästa år.

– Det är den amerikanska marknaden som gäller. I Sverige finns 400 golfbanor men i USA 17 000.

Uppackning för Autopegs premiärbesök på Fagersta golfklubb.
Intresset var stort när Fagersta golfklubbs spelare fick testa Autopeg.
Cornelia Sjöberg var en av flera golfspelare som passade på att testa Autopeg. - Det är skönt att slippa böja sig ner för att pegga. Det är bra för gamla som kanske har ont i ryggen, säger hon.
Klubban sätts mot en av de tre sensorerna för att få rätt höjd på peggen. De tre standardlägena kan justeras med en app efter personliga önskemål. När spelaren slagit bollen hämtar peggen upp en ny boll. Magasinet rymmer 75 bollar.
Elin Granqvist testade Autopeg. Den var skön att slå ifrån. Och om man har slagit bra så kan man stå kvar utan att behöva behöva flytta på sig för att slå nästa boll, resonerade hon.

Kort om Autopeg

”Det är värdelöst att stå på rangen”.

Kommentaren yttrades av en dam som Kjell Grankvist råkade höra på en golfbana. Hennes ord sådde ett frö. Han började undersöka vad som fanns på marknaden men blev inte imponerad.

Peggar fäster dåligt i sönderskjutna ranger och manuell justering tar tid och är tråkig, förklarar Kjell Granqvist.

Så här fungerar Autopeg:

Mer läsning