Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så håller du uppe träningspeppen

Har du dyrt och heligt lovat att komma i form och svettas bort julskinkan? Du är inte ensam. Svenskarna är ett sällsamt träningsvilligt folk.

Annons

- Vi är välkända i världen för att vara ett folk med idrott som en del av vår vardag. Det är därför Vasaloppet slår rekord och alla träningsorganisationer växer. Träningen är en viktig oas av egentid för många, säger Friskis Svettis presschef Anna Iwarsson.

Även om vi som nation är träningsvilliga så kan det för den enskilde vara ack så svårt att motivera sig när valet står mellan TV:n och att pallra sig iväg till gymmet och hoppa upp på löpbandet.

- Det handlar om att hitta en form som du verkligen gillar. Den traditionella gymträningen är förlegad. Nu använder man sin kropp på en massa olika sätt, antingen i grupp eller individuellt. Vissa dagar kanske man vill ta ut sig totalt fysiskt och psykisk, andra dagar kanske man behöver ett partypass, säger Anna Iwarsson.

Några andra tips för att inte tappa suget:

- Ha ett mål. Skriv ner vad det är du vill åstadkomma. Se till att det är ett rimligt mål Om du sätter orealistiska mål är det lätt att tappa motivationen.

- Gör en tidsplan. Bryt ner ditt mål i flera mindre delmål och avsätt tid för att beta av dina delmål en efter en.

- Lär dig mer om träning. Desto mer kunskap du har desto effektivare kan du träna. Då kommer resultaten snabbare och det är lättare att förbli motiverad.

- Ta hjälp av omgivningen. Gå ihop flera stycken och träna tillsammans. Grupptryck är en kraftig motivationsfaktor.

Mer läsning

Annons