Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så ska Fagersta få bättre järnvägar

Fler avgångar och snabbare tåg. Pendlingsmöjligheterna för Fagerstaborna ser lysande ut om alla planer blir verklighet.

Annons

Norra länsdelen. Stefan Lejerdahl, utredare på Fagersta kommun, har suttit med i arbetsgruppen som tagit fram Åtgärdsvalsstudie Bergslagspendeln.

Från början låg fokus på eventuella gruvsatsningar i Skinnskatteberg och Norberg. Men när gruvintresset svalnat ligger i dag fokus på persontrafik och lättare godstransporter.

–Det viktigaste är att folk här får en utvidgad arbetsmarknad, säger Lejerdahl. Och även tvärtom, för att företagen här i Fagersta ska få tillgång till arbetskraft krävs bra kommunikationer.

Mycket av planerna ligger långt fram i tiden. Men Bergslagspendelns intressegrupp (kommunerna längs banan med flera aktörer) tänker trycka på att för att det ska gå fortare.

– En ny mötesplats i Brattheden är en förutsättning för att vi ska få en tätare trafik, säger Lejerdahl.

Det är en jätteinvestering, möjligen ett tresiffrigt antal miljoner, som i dag inte ens finns med i den nationella planen för transportinfrastruktur. Hösten 2018 ska en ny plan fastställas, för 2018-2029. Förhoppningsvis finns Brattheden med där.

Mötesplatsen och dess kostnad utreds just nu av Trafikverket och ett svar väntas under våren.

Möjligen finns det en genväg för att påskynda projektet. Det säger Jessica Cedergren, infrastrukturdirektör på länsstyrelsen.

– Om Ramnäs-Brattheden föreslås av Trafikverket som en del av landsbygdssatsningen på kollektivtrafik så skulle projektet kunna genomföras innan den nationella planen beslutas.

I den bästa av världar skulle bygget i så fall kunna påbörjas 2018. Hon understryker att Brattheden har högsta prioritet även från länsstyrelsens sida.

Fagersta kommun har tagit fram en avsiktsförklaring (än så länge antagen i KSAU) där man pekar på flera områden där kommunen är beredd att agera om mötesplatsen i Brattheden blir verklighet.

Det gäller till exempel stationshuset i Ängelsberg och stationsområdena i Fagersta, översyn av cykelvägar och förbättrade bilparkeringar.

För företagen i Fagersta spelar just nu Bergslagspendeln liten roll. Seco Tools använder i huvudsak flygfrakt och Atlas Copco fraktar det mesta med lastbil.

Enligt studien kan det kanske finnas en potential hos Atlas Copco att skicka containrar via Bergslagspendeln. Därför föreslås ett stickspår till Atlas Copco.

Den klart sämsta delen av Bergslagspendeln är i dag sträckan Ludvika-Fagersta. Här saknas fjärrstyrd trafikstyrning och själva banan är så sliten så hastigheten förmodligen kommer att sänkas till 70, enligt studien.

Stora investeringar krävs med andra ord.

Mer läsning

Annons