Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Säkerheten höjs vid Fagersta Central

Trafikverket har påbörjat arbetet med att förstärka skyddet vid plattformsövergången vid Västanfors tågstation.

Annons
Säkerheten vid perrongen vid Västanfors tågstation ska höjas under hösten. Men innan själva arbetet vid plattformsövergången kan börja måste en del förberedande arbete göras vid ställverket som ska bytas ut nästa år.

I november förra året blev en ung kvinna som gick över plattformsövergången påkörd av ett godståg som vid stationen i Västanfors.

Efter olyckan framgick det att Trafikverket hade planer på att förstärka skyddet. Stationen i Västanfors hade en av få perrongövergångar där tåg på genomfart fick passera i 70 km/h.

– Inom Trafikverket har vi haft det under lupp under en ganska lång tid. Det är så att vi ska byta signalställverket på Fagersta station. Tanken var i första hand att vi skulle göra den här åtgärden i samband med ställverksbytet, säger Leif Johansson, projektledare Trafikverket.

– Men nu inträffade den här tragiska olyckan och då tyckte vi att vi måste påskynda det här arbetet för plattformsskyddets skull.

Plattformsskyddet kommer att bestå av automatiska bommar som sänks när tåg närmar sig. Vid sidan av dem sätts det upp staket som hindrar en att gena över spåret och bommarna kommer att ha ett krypskydd.

Dessutom kommer det sitta signaler som blinkar rött och klockor som ringer.

– Ska man ha kvar plattformsskyddet är det här det maximala skyddet man kan göra. För att det ska bli bättre krävs det att man bygger en över- eller undergång, säger Leif Johansson.

Investeringarna kommer att kosta fyra miljoner kronor.

Ställverksbyte för 100 miljoner

Projekteringen för ställverksbytet pågår just nu för hur banorna ska se ut. Trafikverket har anslagit 100 miljoner kronor till projektet men hur stor slutnotan blir är ännu inte klart.

Byggstarten beräknas till nästa sommar och omfattar Västanfors station ända upp till Fagersta Norra, vilket Trafikverket kallar driftplats Fagersta.

– All signalutrustning längs hela spåret ska bytas ut. Det är en ganska lång anläggning, säger projektledare Leif Johansson vid Trafikverket

Ställverksbytet innehåller också byte av signalsystemet. Ställverket styr signalerna fysiskt ut till bangården och håller koll på var tågen finns någonstans.

– Vi går från ett signalställverk som är byggt någon gång på 50-talet till ett nytt modernt och datoriserat ställverk, säger Leif Johansson.

– Ur störningssynpunkt kommer det att förbättra tågtrafiken eftersom vi byter ut ett uttjänt system.

Mer läsning

Annons