Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ tar över tågtrafiken på Bergslagspendeln

12 december nästa år och 10 år framåt kommer SJ att köra Tåg i Bergslagens tåg, däribland Bergslagspendeln Västerås-Hallstahammar-Surahammar-Fagersta.

Annons
Tåg i Bergslagens tåg kommer från december 2016 att köras av SJ - inte Tågkompaniet som kört tågen de senaste åren. Bilden är tagen vid Fagersta Norra.

Styrelsen för Tåg i Bergslagen fattade beslutet i går efter en upphandling.

– SJ kom med det lägsta anbudet med ganska stor marginal. De är en erfaren aktör på marknaden, något vi också fäste stor vikt vid under upphandlingen, säger Hugo Oljemark, vd vid Tåg i Bergslagen.

För resenären kommer det inte att bli någon förändring vad gäller tågen; de hyrs av Tåg i Bergslagen och kommer att behålla målningen – enda skillnaden blir att ”Tågkompaniet” byts ut mot ”SJ” där sådant skyltas.

Hugo Oljemark är mycket noga med att poängtera att Tåg i Bergslagen är mycket nöjda med Tågkompaniets verksamhet:

– Vi och våra resenärer har uppskattat Tågkompaniet.

Dan Olofsson, chef för upphandlad trafik hos SJ, säger att personalen kommer att erbjudas ny tjänst hos SJ:

– All operativ personal kommer att erbjudas att jobba hos oss.

Mats Gustafsson, vd för Tågkompaniet, är medveten om spelets regler och att man kan förlora en upphandling trots att alla är nöjda med ens verksamhet:

– Så är det. Vi har i dag trafik åt X-trafik, Värmlandstrafik och Norrtåg som inte påverkas av den här upphandlingen. Och vi kommer att gå in med anbud i de framtida upphandlingar som kan vara aktuella.

Tåg i Bergslagens trafik är ett omfattande linjenät med trafik från Gävle i norr till Mjölby i söder. Trafiken berör Gävleborg, Dalarna, Västmanland, Örebro och en liten sträcka i Östergötland.

Resenärer i Västmanland har tidigare haft synpunkter på de problem som kan uppstå när man ska byta från Tåg i Bergslagens tåg till SJ:s. För resenärerna i Västerås har det upplevts som mycket problematiskt att Tåg i Bergslagen-tåg körts parallellt med SJ-tåg till och från Stockholm under helgerna – men Tåg i Bergslagenbiljetter har inte gällt hos SJ och vice versa (på samma sätt som Ica-kort inte gällt hos Coop och vice versa). SJ:s system för regionaltågstrafik – TIM – har inte gällt hos Tåg i Bergslagen utom genom vissa tillägg).

Från och med december 2016 är det SJ som kör all berörd trafik och har ansvar för biljettförsäljningen.

– Vi ska sätta oss ner med Tåg i Bergslagen och diskutera biljettfrågor. Vi ska inte försvåra för resenärerna – vår avsikt är att förenkla, säger Dan Olofsson.

De exakta summorna i kronor och ören som avtalet omfattar är inte kända ännu:

– Vi går ut med information om det under fredagen, säger Hannes Oljelund.

Nästa vecka kommer SJ att börja förbereda övertagandet av personal och fordon.

– Vi har ett år på oss, säger Dan Olofsson.

Tåg i Bergslagen

Tåg i Bergslagen bildades år 2001 av landstingen i Dalarna, Gävleborg, Västmanland och Örebro.

Idag bedriver man trafik på följande sträckor: (Stockholm-) Västerås-Fagersta-Ludvika, Mjölby-Hallsberg-Borlänge-Gävle, (Laxå-) Hallsberg-Fagersta-Gävle, Mora-Borlänge (-Stockholm).

Åren 2001-2004 kördes trafiken av SJ. Efter en kontraktstvist tog Tågkompaniet över och har kört trafiken fram tills nu – och till 16 december 2016.

Ombord på tågen har inte SJ:s biljetter gällt – utan bara resplusbiljetter, Tågkompaniets egna eller olika kombinationer av respektive länstrafikbolags kort och biljetter. Trafiken bedrivs i huvudsak med Reginatåg.

Mer läsning

Annons