Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sjuksköterskor slår vakt om dygnspassen

Debatten om dygnspassen inom ambulansen har fått nytt liv efter att Västra Götalandsregionen nyligen friades i rätten. I Fagersta vill de flesta ha kvar dem. Samtidigt finns en oro att dygnspassen försvinner.

Annons
Gillar Långpass. Mats Andersson och Anders Lundholm kör två respektive tre, fyra dygnspass i månaden . Runt åtta av tio ambulansförare i Fagersta kör dygnspass. ”Det bygger på eget ansvar, att man är utvilad före jobbet. Annars kan det påverka trafik- och patientsäkerheten”, säger Patrik Abrahamsson, sektionsledare på ambulansen i Fagersta.

Länets ambulanssjuksköterskor har möjlighet att lägga ihop ett dags- och kvällspass på helger och på så sätt jobba ett sammanhängande 24-timmarspass.

– Det får man bara på helgerna, då belastningen är lägre, säger Fredrik Leek, chef för ambulanssjukvården i Västmanland.

Fördelarna är många med de långa passen, menar Mats Andersson, sjuksköterska på ambulansen i Fagersta.

– Fler arbetstimmar på en gång ger fler lediga dagar efteråt. Efter ett dygnspass brukar jag lägga tre, fyra dagars ledigt. Så man får mer chans till återhämtning. Med 24 timmars jobb avverkar jag mer av veckan direkt.

Både Mats Andersson och kollegan Anders Lundholm skulle vilja att alla månadens pass är på 24 timmar.

– Jobbet hade försämrats totalt om dygnen försvann. Det förekommer jobbiga dygn men det är försumbart, säger Anders Lundholm.

– Jag tycker vi kunde köra dygn alla pass när beläggningen är så låg på ett dygn, runt 35-40 procent. Hade vi kört aktivt i 24 timmar hade det varit helt uteslutet, säger Mats Andersson.

Debatten om dygnspass har funnits länge och har nu tilltagit. Detta sedan Västra Götalands landsting nyligen friades från åtal efter att en ambulanssjuksköterska somnat vid ratten 2010, menar Patrik Abrahamsson, sektionsledare och ambulanssjuksköterska i Fagersta.

– Sedan jag började 1992 har diskussionen funnits, och nu har den tagit vid igen.

– Med en fällande dom hade nog ingen fått köra dygnspass i landet. Det hade förändrat branschen helt, säger Jörgen Olsson, även han ambulanssjuksköterska och sektionschef i Fagersta.

För att passen är populära i Fagersta finns en oro bland de anställda att möjligheten ska tas bort, berättar han.

– Även om det händer en ambulansolycka i en annan del av landet, kan det bli att alla påverkas av det. Här upplever vi att det fungerar bra. Annars får man ta sig en seriös funderare.

Att dygnspass finns kvar beror på att personalen själva vill det, berättar Henrik Johansson, ordförande i facket Ambulansförbundet.

– Det är för många arbetsgivare som inte tar riskerna med trafiksäkerhet och patientsäkerhet på allvar. Men även om jag tycker att det är dåligt så säger majoriteten tydligt att man vill ha kvar dygnspassen.

Fredrik Leek, chef för ambulanssjukvården i länet, är kritisk mot dygnspassen.

– Om belastningen ökar eller om något händer kan vi inte ha kvar det. Men i Fagersta är belastningen inte lika hög. Domen har inte påverkat min syn. Jag tycker inte att man ska jobba så oavsett.

Mer läsning

Annons