Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slitna polisbilar en fara på länets vägar

Se upp om du möter ett polisfordon i utryckning. Bilarna är bland landets äldsta och mest slitna. Det gör dem trafikfarliga för poliser och övriga trafikanter. Men några pengar till nya bilar finns inte.

Annons
Ralf Andersson, hundförare och ordförande i polisförbundet i Västmanland, är bekymrad över polisens vagnpark som är en av Sveriges äldsta. ”Det primära är ju att polisen kommer fram. Men det finns tydligen pengar till en ny ledningscentral i Uppsala som ingen vet hur mycket den kommer att kosta – när vi i dag redan har en fullt fungerade i Västerås”, säger han.

Var tredje polisbil i länet är av 2007 års modell eller äldre.

– Vi åker omkring i gamla bilar som pressats till det yttersta, säger Ralf Andersson, ordförande i polisförbundet i Västmanland.

Han är hundförare och kör en radiobil från 2001 som gått 37 000 mil.

I Fagersta har stationens tre radiobilar kört mellan 5 000 och 7 000 mil och polisbussen 8 000 mil. Ena hundförarbilen har rullat 5 000 och en 30 000 mil.

Bilarna är i överlag i rätt bra standard, berättar Håkan Karlsson, som är biträdande närpolischef i Fagersta.

– På våra utryckningsfordon är vi lyckligt lottade. Men det är så bedrövligt att många har så gamla bilar. Det är en skyddsfråga, det är ju polisernas arbetsplats.

Inför 2015 fanns en länsbudget på 9,4 miljoner kronor för inköp av nya bilar. Sen blev det plötsligt 0 kronor och nu råder köpstopp.

Ur arbetsmiljösynpunkt är bilarna en fara, enligt facket.

– Problemet med bilar som är äldre, och som dess- utom pressats till det yttersta i höga hastigheter, är att de är instabila på vägen. I värsta fall kan tredje man drabbas. Nyare bilar har både effektivare säkerhetsutrustning och säkerhetssystem, säger Ralf Andersson.

Dennis Hagman, som är fordonsansvarig i Region Mitt, säger att läget är låst.

– Det finns tydligen inga pengar. Vagnparken i Västmanland är en av de äldsta och det skulle verkligen behövas nya bilar där.

Alla polisens bilar är besiktigade och godkända, enligt transportstyrelsen.

– Men problemet med polisbilarna är att de varit med om mycket, de krockas egentligen löpande. Antingen att polisen själv kör in i andra bilar för att få stopp på flyende bilar eller blir påkörda i samband med fordonsstopp. Många gånger tvingas patrullen också använda bilen för att få stopp vid ett efterföljande, säger Dennis Hagman.

Erik Widstrand, nytillträdd polisområdeschef i Västmanland, säger att det är bekymmersamt att bilarnas skick skiljer så mycket åt runtom i landet.

– I värsta fall kan det bli tal om omdisponeringar av bilar, att vi utjämnar vagnparken. Vi byter bilar med ett län som har en bättre vagnpark, säger han.

Men Erik Widstrand har fått besked om att nya pengar är på väg – men i nuläget vet ingen hur mycket.

Enligt Anders Hedström, tillförordnad kanslichef på polismyndigheten i Västmanland, hävs inköpsstoppet om några veckor.

Hur kan det ha blivit så här? Budgeten brukar ju vara känd vid årsskiftet?

– Ja, det kan väl bli så när en helt ny organisation ska sjösättas.

Relativt bra. Ingen av de tre radiobilarna i Fagersta har gått över 7 000 mil, berättar Håkan Karlsson, biträdande närpolischef. På bilden syns Patric Jakobsson.

Mer läsning

Annons