Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svår brist på rätt sorts helikopter

Den helikopter som använts för att släcka skogsbranden öster om Virsbo är nära nog den enda i sitt slag - bokstavligen.

Annons
En av två helikoptrar i hela Sverige som kan utrustas för effektiv skogsbrandsläckning. Bilden är tagen på fredagsförmiddagen vid skogsbranden vid Öjesjön.

Över branden öster om Virsbo cirkulerar just nu en helikopter från Kallax, Luleå. Helikoptern är av typen av HKP 10, även kallad ”Superpuman” och kan bära upp till 2000 liter vatten.

Superpuman lyfte från Kallax klockan 04 på fredagsmorgonen. Den är den enda i sitt slag på två sätt.

-HKP 10 är den enda helikoptertypen vi inom Försvarsmakten har som kan bära vattenbaljor. Dessutom har vi bara en som är aktiv för tillfället – och det är den över Surahammar, säger Peter Sjöstrand, ställföreträdande stabchef på Helikopterflottiljen.

Superpuman är en gammal modell som hålls vid liv så länge Förvarsmakten inte fått sin nya modell HKP 14 levererad. Beställningen gjordes för över tio år sedan, men är sedan länge försenad.

Den helikopter och besättning som arbetar över Surahammar beräknas gå ner för dagen vid 18-tiden ikväll. Den blir sedan avbytt av en annan HKP 10 vid 08-tiden imorgon bitti. Även den från Luleå.

-Den helikoptern håller på att servas för tillfället och lyfter från Kallax imorgon klockan 04. Den beräknas tanka i Västerås klockan 08 och åker sedan ut på arbetet, säger Sjöstrand.

För släckningsarbeten likt det i Surahammar har Försvarsmakten ingen beredskap. När de får in en begäran om hjälp blir det därför till att leta folk som är frivilliga att arbeta.

-De som arbetar med branden just nu blev inkallade från sina semestrar, säger Peter Sjöstrand och tillägger:

-Men det brukar aldrig vara problem att få tag på folk skall tilläggas.

Förr fanns de från 1980-talets ubåtsjakter kända Hkp 4 – Vertol 107 – som också kunde bära vattenbaljor. De helikoptrarna - med sitt karakteristiska utseende med de två horisontella rotorerna - togs ur tjänst 2011 efter nästan femtio års tjänst hos försvarsmakten. Flera finns kvar i förråd, men har inte underhållits och är inte flygvärdiga.

1989 - när den här bilden togs i Stockholms skärgård - hade försvaret ungefär 20 Hkp 4 som kunde användas exempelvis för släckning av skogsbränder.

Mer läsning

Annons