Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårare och svårare att locka behöriga lärare

Lärarbehörighet har varit en viktig del i jämförelsen Bästa skolkommun 2015. Det är även ett av områdena där Fagersta brister mest.

Annons
”Det senaste året har det blivit svårare och svårare att locka behöriga lärare till Fagersta”, säger Eva Georgsson, ordförande för Lärarförbundet i Fagersta.

Varje år jämför och rankar Lärarförbundet Sveriges 290 kommuner. Jämförelsen sker bland annat utifrån genomsnittligt meritvärde i årskurs 9 och andel elever med slutbetyg från gymnasiet inom tre år.

Även faktorer som lärartäthet och andel pedagogiskt utbildade lärare har vägts in. Dessa viktas dubbelt.

– Läraren är det enskilt viktigaste för elevernas resultat. Bra lärare och en bra arbetsmiljö ger goda förutsättningar för bra resultat, säger Lars Ullén, utredare på Lärarförbundet och ansvarig för kommunrankingen.

Långsiktigt arbete utmärker de kommuner som regelbundet placerar sig högt i rankingen, menar han.

Hur mycket påverkar yttre faktorer som nyanlända elever?

– Vi ser inte den kopplingen. Bland kommunerna i topp 15 är det många som tar emot mycket flyktingar.

Fagersta, som placerar sig på plats 283 av 290, har överlag stor brist på behöriga lärare, berättar Kickie Svensson, skolchef i Fagersta.

– I grundskolan är det en relativt stor andel obehöriga, allra störst är andelen i högstadiet. Vi har också en stor brist behöriga fritidspedagoger. I klass ett till och med sex är vi rätt väl försedda och i förskoleklass är hela personalen behörig.

Problemet är inte att kommunen saknar resurser, menar Kickie Svensson.

– Det är att vi inte får behöriga sökande till annonserna, men därmed inte sagt att vi inte har kompetenta lärare.

En av Fagerstas lägsta placeringar, 274 av 290, gäller meritvärde i årskurs 9.

– Från augusti till nu har vi tagit emot 60 nyanlända elever. Det är jättesvårt att få hit utbildade svenska 2-lärare, säger Kickie Svensson.

Fagersta har ”lärarbrist så det knakar”, menar hon.

– För få lärare tar examen, pensionsavgångarna är stora, avhoppen många och yrkets status är låg. Sedan är Fagersta en liten kommun, som många unga lärare kanske inte söker sig till.

Fagerstas 283:e-plats är sorglig och resultatet måste tas på allvar, tycker Eva Georgsson, lärare på Per Olsskolan i Fagersta och lokal ordförande för Lärarförbundet. Lärarna är den viktigaste faktorn för att vända trenden, menar hon.

– Kommunen måste vara attraktiv som arbetsgivare, men det senaste året har det blivit svårare och svårare att locka behöriga lärare.

Bra löner är centralt, men löneutvecklingen är liten, menar Eva Georgsson.

– I Fagersta skiljer det bara 5 000 kronor i snittlön mellan lärare som är upp till 24 år och de som är över 55 år.

Men löner räcker inte för att attrahera fler, menar hon.

– Det gäller att ha en vettig arbetsbelastning och bra villkor så att man inte jobbar sig förstörd. Lärarna går väl till kommunerna som kan erbjuda bäst löner och villkor.

Så rankas Norberg och Skinnsberg

Fagersta hamnar på plats 283 av 290 i Bästa skolkommun 2015, jämfört med 281 i fjol och 161 för två år sedan.

Ett urval av Fagerstas facit:

Utbildade lärare: 263 av 290

Lärartäthet: 143

Lön: 232

Meritvärde i årskurs 9: 274

Norberg hamnar på plats 273 av 290 och Skinnskatteberg på plats 117.

Alla kriterier, definitioner och kommunplaceringar i respektive kategori finns på lararforbundet.se.

Mer läsning

Annons