Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Svårtippad kraft styrsommarens vinster

Campingarna och sporthandeln är två av vinnarna i sommarvärmen. ”Vi är helt beroende av vädret”, säger Fredrik Lugnet, delägare i Eskilns camping.

Annons
Glassigt. Viggo Magnusson, Elliot Lugnet och Melvin Olivensjö är några av de som köper glass i värmen. En till två glassar om dagen blir det, enligt killarna själva.

Säsongens viktigaste månad står för dörren, konstaterar Fredrik Lugnet.

– Juli är viktigast för oss.Det är då alla har semester, säger han och tillägger:

– Förutom vädret är ledigheterna det som spelar in mest för oss.

Vädrets inverkan på verksamheten syns exempelvis på glassförsäljningen och i restaurangen.

– Ju soligare det är och ju mer folk det är, desto mer glass säljer vi, säger Fredrik Lugnet och fortsätter:

– Det klart att det blir mer folk i restaurangen om det är flera hundra personer på stranden. Vi är helt beroende av vädret.

Byggvaru-, färg- och sporthandeln hör till de vinnande branscherna så länge vädret är fint, berättar Jonas Arnberg, chefsekonom på Svensk handel.

– Byggvaruhandeln har sin julhandel nu. För dem är det viktigt att sommaren blir bra, säger han och fortsätter:

– Har bygghandeln förberett sig på att folk ska måla ute och det blir regn så påverkas de väldigt mycket.

Ett område som missgynnas av det fina vädret är elektronikbranschen.

– Men elektroniken tjänade på den obefintliga våren, säger Jonas Arnberg.

Samtidigt är handlarna medvetna om årstidernas oberäknelighet, påpekar Jonas Arnberg.

– Affärsmodellen måste klara av att säsongen inte är som den ska vara på pappret, och är man klädhandlare så tar man även in stövlar, till exempel.

Trots den vetskapen går det inte att gardera sig helt.

– Skorna som säljs nu i sommar köptes in under våren 2014, så inköpen har i bland väldigt långa ledtider. Om vädret är som på pappret är handeln som gladast, säger Jonas Arnberg.

Just oförutsägbarheten gör det lönlöst att bekymra sig, tycker Fredrik Lugnet.

– Nu ska det bli fint i några dagar, men sådant där ändras hela tiden. Men det är ingen idé att oroa sig, man får ta det som det kommer.

Även Intersport i Fagersta bekräftar att vädret påverkar affärerna.

– Det är ju ingen som köper badkläder om det är tio grader och spöregnar, säger Lotta Gustafsson, anställd på Intersport.

Sommarens svaga start har till viss del drabbat försäljningen.

– Det har varit lite si och så. Men så dåligt har det inte varit, säger Lotta Gustafsson.

Kunderna Marie Blomberg och Janica Smedberg håller med om att vädret spelar roll.

– Jag köper inte nya badkläder om det är dåligt väder. Då används det inte, säger Marie Blomberg.

Men trots att sommaren sett ut som den gjort har det ändå blivit en del inköp.

– Det har blivit lite ute-aktiviteter till barnen, säger Janica Smedberg.

Mer läsning

Annons