Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tågen kan börja tuffa direkt till Stockholm

Tågresenärer och politiker i norra länsdelen har länge slagits för direkttåg till Stockholm. Från december kan de bli bönhörda.

Annons
20-åriga Nadja Jokiniemi från Fagersta tycker att det vore toppen med en direktförbindelse till Stockholm.

Norra länet. I förslaget till ny tågplan för år 2014, som börjar gälla från december i år, finns fem tåg per lördag och söndag inritade från Ludvika via Bergslagspendelns sträckning Virsbo-Ramnäs-Surahammar-Hallstahammar samt Västerås till Stockholm. Och omvänt.

Det gläder Mats Gustafsson, vd för Tågkompaniet som i Tåg i Bergslagens regi trafikerar Bergslagspendeln, som nu alltså blir Stockholmspendel. Åtminstone på helgerna.

– Det är ju Trafikverkets planförslag som nu går ut på remiss, men det vore roligt om det blir verklighet, säger han och fortsätter:

– Förra året sökte vi alla dagar i veckan, det fick vi inte. I år fick vi tåglägen på lördagar och söndagar.

Statliga Trafikverket sköter nämligen tilldelningen av så kallade ”tåglägen”, alltså ”tidfönster” där tåg får trafikera en sträcka. SJ har ett antal oanvända tåglägen på sträckan Västerås-Stockholm och omvänt på lördagar och söndagar som de inte trafikerar, de tåglägena kan Tågkompaniet nu utnyttja.

Om Tågkompaniet får de tåglägen som nu ligger innebär det att man trafikerar områden där i dag biljettsamarbetet inom Trafik i Mälardalen, Tim, finns. Det skulle ställa till besvär för kunder som åker Västerås-Stockholm och omvänt att bara kunna använda

Tågkompaniets biljetter (även om tågpersonalen säljer sådana ombord):

– Vi ser förstås att vi kan träffa en överenskommelse om biljettsamarbete med Tim, så att deras biljetter gäller på våra tåg. Men det är viktigt att det i så fall blir korrekt avräkning så att vi faktiskt får betalt för det antal resenärer som åker med våra tåg.

Direktförbindelse från Ludvika-Fagersta-Sura-Hallsta via Västerås till Stockholm har varit mycket högt på önskelistan ända sedan Mälarbanan tillkom och möjligheten via Ramnäs-Tillberga att åka direkt till Stockholm skars av, vilket i synnerhet försvårade för resenärer från Ludvika och Fagersta.

I dag fungerar ofta bytestiderna någorlunda på vardagar när det går många SJ-tåg till och från Stockholm – men på helgerna innebär de nya tåglägena att restiden vissa tider från exempelvis Fagersta till Stockholm eller omvänt minskar från tre timmar (varav en lång väntetid i Västerås) till ungefär två timmar med direkttåg utan byte.

Även för boende i Västerås och Enköping kommer Tågkompaniets förbindelse att innebära fler resmöjligheter till och från Stockholm.

Enligt planen kommer Tågkompaniets tåg inte att stanna i Bålsta, däremot i Barkaby med närheten till stort shoppingområde, samt i Sundbyberg.

JAN ERNHEIMER

Mer läsning

Annons