Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Tight körschema för brandskadat timmer

Det är bråttom att få in sotskadat virke. Vårvärmen torkar ut timret och risken för insektsangrepp ökar. 

Annons
–Vi har kört hela vintern och börjar se ett slut på det, säger Conny Andersson som är på väg från Västervåla till storägaren Karls Hedins såg i Karbenning med ännu ett lass brandskadat timmer.

–Nu börjar det bli bråttom. När det blir varmt börjar barkborren borra i timret och då vill de inte ha det i sågen, säger Conny Andersson som kör för Skinnsbergsåkeriet Markus Jansson biobränsle. 

Stockarna som redan varit avskurna från rötterna under en längre tid får heller inte hinna torka för mycket och spricka.

–Timret måste vara tillräckligt blött för att kunna sågas som vanligt, förklarar Josefina Sköld, skogskonsulent på Skogsstyrelsen.

Vid Västervåla kyrka är Conny Andersson redo att köra ännu en last timmer som trots bränd bark kan användas som fullgott virke.

–Det som skiljer det sotskadade timmret från vanligt är att restpartierna inte kan flisas till massa, säger Josefina Sköld.

Timret kommer från Karl Hedins och Västerås stifts marker. Kvar ligger nu bränsleved som inte duger till virke.

Allt brandskadat virke beräknas vara uttransporterat någon gång under 2017.

–Vi har kört hela vintern och börjar se ett slut på det, säger Conny Andersson som är på väg till sågen i Karbenning med ännu ett lass.

Mer läsning

Annons