Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ungas ordförståelse försämras: "Inte alltid läraren tänker på att förklara"

Allt fler unga får sämre resultat på ordförståelsedelen på högskoleprovet. "Eleverna behöver lära sig använda ordböcker eller ordboksappar, och kanske även träna på vissa svenska ord på samma sätt som de tränar sig på glosor på andra språk" säger den oroade docenten Anna W Gustafsson. Hennes förhoppning är att lärare, föräldrar och elever ska ta denna undersökning på allvar.

Annons

I studien har Anna W Gustafsson, docent i svenska språket, och David Håkansson, docent i nordiska språk, jämfört nära 900.000 provsvar från högskoleprovet mellan åren 2000 och 2011.

– Under den undersökta perioden slutar folk att läsa dagstidningar i den utsträckning man tidigare gjort och de yngsta provdeltagarna tillhör den första generationen som vuxit upp med internet, säger Anna W Gustafsson, i ett pressmeddelande.

Studien finns nu även som bok; Ord på prov: en studie av ordförståelse i högskoleprovet. Foto: Berit Roald / TT

Enligt statistik är det främst under och efter 2005 som klyftorna började öka bland unga, något som man delvis tror beror på digitaliseringen.

– Det är ord med inhemskt eller germanskt ursprung som minskat mest i förståelse medan ord med latinsk eller engelskt ursprung i stort sett ligger kvar på samma nivå.

Debatt: Lärarförbundet: Resan mot jobb börjar med bra lärare

Anna W Gustafsson är oroad och berättar att detta kan komma att påverka negativt i framtiden.

– Risken är att med minskad ordförståelse blir tröskeln för hög för att delta i det medborgerliga samtalet, alltså ett demokratiskt problem.

Men detta kan motverkas, berättar Anna.

– Genom att läsa mycket, det vill säga genom att gång på gång utsättas för orden, blir man successivt bättre. Eleverna behöver också lära sig använda ordböcker eller ordboksappar, och kanske även träna på vissa svenska ord på samma sätt som de tränar sig på glosor på andra språk. Ofta tränas barnen i ämnestypiska begrepp, men många av de ord som är svåra är skriftspråkliga ord som förekommer inom många områden, såsom ”synas” eller”förankra”. Det är inte alltid läraren tänker på att också sådana ord behöver förklaras för eleverna.

Läs också: Så här förebygger du stölder i skolan

Mer läsning

Annons