Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Uppgifter i DN om att tre av fyra journalister försvinner i Mittmedia: "Saknar substans"

Enligt uppgifter till Dagens Nyheter har Mittmedias styrelse planer som kan innebära att 75 procent av de redaktionella tjänsterna kan försvinna till 2018. Men enligt Mittmedias vd Per Bowallius är det en lösryckt del ur ett scenario, och inte ett skarpt förslag. Det finns inga beslut.

Annons
Mittmedias vd, Per Bowallius.

Mittmedia kan komma att säga upp 75 procent av de redaktionella tjänsterna samt lägga ned eller slå samman flera av koncernens tidningar. Återstoden ska sedan övergå till att bli gratistidningar med en betydligt glesare utgivning – mellan tre och fyra gånger i veckan, enligt uppgifter till Dagens Nyheter.

Mittmedias vd Per Bowallius, som tillträdde tidigare i sommar, menar dock att uppgifterna inte har substans utan att det är en del i scenarier som ledningen har tittat på under våren.

– Det har inte fattats några som helst beslut om några strategiska alternativ i Mittmedias styrelse. Det underlag som DN refererar till är scenarier i syfte att förstå hur verksamheten påverkas i en transformation av print. Det handlar om alternativ, hur frekvensnedgång påverkar, övergång till gratistidning och en ny produkt i helgtidning. Men det är inga renodlade strategiska förslag, säger Per Bowallius till Mittmedia.

Den övergripande utmaningen är att identifiera en väg framåt, att bibehålla och utveckla relationen publiken, säger Bowallius.

– Publiken är grunden för vår existens och för att kunna säkerställa en ekonomi som upprätthåller våra kärnvärden. Vi sitter i en ganska komplex situation där vi har ett stort beroende av våra prenumerationsintäkter, de har aldrig varit större än vad de är nu och då gäller det att förstå hur vi hur vi ska hantera framtiden.

Även Anders Ingvarsson, tillförordnad redaktionell chef i Mittmedia, talar om en nystart i strategiarbetet. Ingvarsson är ny i rollen och poängterar att han var på sitt första koncernledningsmöte under veckan.

– Det här är gamla uppgifter. Vad nystarten kommer att leda till är ännu för tidigt att säga. Arbetet med strategiarbetet kommer att göras nu under hösten. Detta ska sedan vidare till styrelsen, säger han och fortsätter:

– Det viktigaste som jag ser det är att vi säkerställer att vi har en bra och relevant journalistik i de tidningar och på de platser där vi verkar.

Mer läsning

Annons