Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vanligt att googla innan läkarbesöket

Ett informationskaos som både hjälper och stjälper patienterna. Googlandet på symptom har ökat de senaste åren och med felaktig information riskerar läkarens arbetsbelastning att öka.

Annons

Att googla på något som kan vara så ofarligt som huvudvärk kan göra vem som helst nervös. Hjärnhinneinflammation, hjärnblödning och hjärntumör är bara några av de dramatiska åkommor som dyker upp i resultatflödet på nätet vid sökningen.

Googlesökningar på termer som huvudvärk, feber, ont i halsen, trötthet, yrsel och illamående med flera har ökat markant de senaste åren i Sverige, det visar statistik från Google Trends.

Familjeläkaren Anders Södergård, på Mitt Hjärta i Fagersta, tycker inte att det är en trend som märkts på senare år.

Men å andra sidan, menar han, så har han själv växt upp med googlandet.

Anders Södergård instämmer i att läkarrollen har förändrats i takt med tiden men att kärnan i rollen är fortfarande densamma.

– Det spelar egentligen inte någon roll om man har googlat eller inte för att varje patient som kommer har en anledning. Finns det en oro för en sjukdom vill man naturligtvis veta då vilken sjukdom de är oroliga för, säger Anders Södergård.

– Men de kommer av en anledning och man måste ta alla på allvar oavsett om de googlat eller inte.

Svårigheten kan då vara att informera patienter om vad de har letat upp.

– Om man har huvudvärk så är det mest troliga att man har spänningshuvudvärk. Det vanligaste är alltid vanligast. Men läser man runt kan man tro att man har en hjärntumör men det är extremt osannolikt, säger Anders Södergård.

– Man får ta det på allvar och ställa frågor för att se om patientens misstankar kan stämma. Men det betyder inte att man skickar alla på en magnetröntgen.

En fördel han däremot ser är att pålästa patienter kan ge förslag på exempelvis behandlingar.

– Som allmänläkare är det omöjligt att följa all forskning i alla fält. Men om de läser om en studie eller behandling då kan man ta frågan vidare till en specialist när man inte hört talas om det själv, säger Anders Södergård.

För rådgivarna hos Vårdguiden 1177 märks människors ökade oro tydligt.

– Hit ringer många och är stressade och ledsna för att de har googlat fram värsta tänkbara scenario efter att de till exempel upptäckt en märklig knöl eller fläck på kroppen. Det har ökat ordentligt de senaste åren, säger Maria Tiston, verksamhetschef, Vårdguiden 1177 i Västmanland.

Maria Tiston menar att det är bra att läsa på men att det är viktigt att vara kritisk till det man läser.

– Att hitta pålitliga källor, som 1177.se som vi använder mycket, är viktigt för att inte skrämma upp sig själv i onödan, säger hon.

Hon litar på läkarna – men söker ändå information om sjukdomar på internet. ”Det är nästan ett måste”, säger Salabon Kerstin Andersson.

Tre, fyra gånger i veckan googlar hon både för egen del och för väninnornas räkning.

– Jag kollar upp varenda krämpa på kroppen som jag får på internet. Och så ställer jag diagnoser på väninnorna om jag hittar något som liknar de symptom de har, säger Kerstin Andersson.

Vilken reaktion får du?

– Det är väl både. Men vi pratar ju om informationen.

När hon går till läkaren är hon påläst före besöket.

–Min läkare suckar och säger ”vi ska inte dra för stora växlar på det jag läst mig till och att det behöver inte vara så som jag tror”.

Riskerar man inte att bli skrämd av informationen?

– Jo, det kan bli väldigt fel. Det är nog vanligt att folk tror att man fått cancer när man läser på internet och drar egna slutsatser

Anna Andersson, Västerås, googlar men överlåter eventuell diagnos till läkarna.

– Man måste lita på dem.

Söker du efter information för dotterns räkning?

– Jag är inte jätteharig så faktiskt inte. Det är både på gott och ont.

Ove Martinsson från Norberg besöker Västmanlands sjukhus med jämna mellanrum.

– Jag har ingen dator och inget behov att söka information. Jag är helt i händerna på läkarna och det är inga problem för mig. Jag vet att de gör det bästa för mig.

Mer läsning

Annons