Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Vardagen är fylld med dolda sockerbomber

Med en portion vanilj-yoghurt , söta flingor och ett glas Proviva till frukost har du och barnen fått i er dagsbehovet av socker. Och skickar du med dem en Risifrutti till mellis sätter de i sig elva sockerbitar till.

Annons
Hälsopedagogerna Kicki Pettersson och Josefin Näs berättar att vanliga livsmedel kan innehålla mycket tillsatt socker.

Att choklad-kakor, kaffebröd och läsk innehåller mycket socker är ganska självklart. Men att den frukost du och din familj äter kan vara rena sockerbomben kan nog komma som en obehaglig överraskning.

I den sockerutställning

som landstingets hälsocenter i Västerås, Pilgatan 8 C, har gjort i ordning ligger det högar med sockerbitar framför livsmedel som man kan tro är hälsosamma och bra matval.

– Som Risifrutti, en förpackning innehåller elva sockerbitar tillsatt socker. Och eftersom många kända idrottsprofiler gör reklam för den kan man tro att det är ett nyttigt mellanmål, säger hälsopedagogen Kicki Pettersson.

Risifrutti är ett av de livsmedel som många besökare har reagerat på.

– Det finns flera produkter som man tror är nyttiga men som innehåller mycket socker. Till exempel kvarg, det har ju blivit populärt. Den naturella är bra, men smaksatt kvarg innehåller ungefär lika mycket socker som gräddglass, fortsätter hon.

Vaniljyoghurt har också tillsatt socker. Äter du 2,5 deciliter till frukost får du i dig fem sockerbitar.

– Och tar man sötade flingor, till exempel Start till och ett glas Proviva har du redan till frukost fått i dig i stort sett dagsransonen av socker.

Så visst är det lätt att känna sig lurad när man tror att det som ställs fram på bordet är nyttigt.

Brödet Lingongrova är ett annat exempel, det innehåller nio gram socker per 100 gram bröd, faktiskt mer än det vita brödet Hällakaka som har 7 gram socker per 100 gram.

Dryckerna Aloevera och Proviva känns också som nyttiga alternativ till läsk. Men den som dricker en flaska sötad Aloevera får i sig 12 sockerbitar, nästan lika mycket som en 33 cl burk Pepsi, och 2,5 deciliter Proviva innehåller sju sockerbitar.

Enligt Kicki rekommenderar Livsmedelsverket att inte mer än 10 procent ska komma från tillsatt socker, vilket är ungefär 15 sockerbitar.

– Och nu har WHO, Världshälsoorganisationen, gått ut och sänkt den gränsen till hälften.

Varför är det så farligt att äta för mycket socker?

– Kroppen är inte gjord för att hantera stora socker-mängder. Med hög sockerhalt i blodet finns risk för flera välfärdssjukdomar, som diabetes, inflammationer, högt blodtryck, depression och till och med cancer, säger hälsopedagogen Josefin Näs.

Bästa sättet att undvika oönskat socker är att läsa på förpackningen.

– Innehållsförteckningen är ordnad i storleksordning. Står sockret först är det mest av det i produkten, säger Kicki Pettersson.

Socker kan också anges som glukos, fruktos, dextros, sirap och honung.

Mer läsning

Annons