Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Vårt mål är att köra halvtimmestrafik mellan Fagersta och Västerås"

Att förlänga mötesspåret mellan Brattheden och Ramnäs har Fagersta kommun lobbat för i flera år. Att åtgärden inte ens nämns i Trafikverkets förslag till nationell transportplan 2014-2025 ser kommunalråd Stig Henriksson (V) som ”fullständigt upp och ner”.

Annons
Tätare turer till Västerås gynnar Fagersta-pendlare. Längre mötesspår vid Brattheden kan korta resan med sex-sju minuter, menar Eje Larsson på Tåg i Bergslagen.

Med ett utökat mötesspår vid Brattheden kan pendlare få kortare restider mellan Fagersta och Västerås. Det är viktigt för både Fagerstas och Västmanlands utveckling, menar kommunalråd Stig Henriksson (V). Även Stefan Lejerdahl, utredare på Fagersta kommun, håller med.

– För Fagerstas del skulle vi få ett mer effektivt användande av sträckan, eftersom man kan få tätare trafik och snabbare restid. Det går inte att utnyttja järnvägen mer, med den lösning man har i dag.

Men att åtgärden inte är med Trafikverkets förslag till en nationell länsplan för infrastruktur mellan år 2014 och 2025, är dåligt prioriterat, menar Stig Henriksson.

– Det är fullständigt upp och ner. Man borde ju göra de samhällsekonomiskt lönsamma åtgärderna först.

Alla som pendlar från Fagersta till Västerås är ett starkt bidragande skäl till att få till tätare turer på sträckan, menar Stefan Lejerdahl.

– Det är nog 200 personer som jobbpendlar från Fagersta till Västerås varje dag, och ungefär lika mycket åt andra hållet. Dessutom är det ett antal hundra som pluggar i Västerås.

Målet är att köra tätare turer mellan städerna, berättar Håkan Jarl, trafikchef på Tågkompaniet. 

– Vårt mål är att köra halvtimmestrafik mellan Fagersta och Västerås. Då är längre mötesspår vid Brattheden en förutsättning.

Bergslagspendeln

Bergslagspendeln är på drygt 20 mil och går från Ludvika, via Fagersta, Surahammar och Hallstahammar till Kolbäck, där järnvägen ansluter till Mälarbanan.

Länsplanens ekonomiska ramar bestäms i regeringen till våren. Länsstyrelsen Västmanland kommer därefter fastställa den slutliga infrastrukturplanen i länet för åren 2014-2025.

Att längre mötesspår föreslås vid just Brattheden beror på att tågen, utifrån Tåg i Bergslagens mål om halvtimmestrafik, skulle mötas just där. I nuläget, med timmestrafik, möts tågen i Engelsberg och Hallstahammar.

Källa: Länsstyrelsen, Tåg i Bergslagen

Mer läsning

Annons