Annons
Vidare till fagersta-posten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Betalar mer för trygghetslarm

Varje månad debiteras Grete Toft extra slantar för att trygghetslarmet gör en uppringning hon inte visste om.

81-åriga Grete Toft har trygghetslarm sedan drygt ett år tillbaka och betalar 150 kronor i månaden till Fagersta kommun för larmet.

Länge har hon undrat över att hon debiteras för ett samtal om natten, som landar på 27 kronor i månaden. Nu har hon förstått att det är trygghetslarmet som testas och att hon betalar uppringningsavgiften.

– Jag visste inte om det tidigare. Man blir lite småförbannad att kommunen inte talar om det, säger Grete Toft som är bosatt i Fagersta.

Drygt 300 personer i kommunen har trygghetslarm.

Men enligt Fagersta kommuns socialchef, Christina Kaloinen, är det information som ska information om extrakostnaden gått ut till larmanvändarna.

– Förut hade vi SOS och då gjordes inga provringningar. Det har kommit till nu för att säkerställa att larmen verkligen fungerar. Det är för pensionärernas säkerhet, säger Christina Kaloinen.

– Det kan vara så att informationen inte gick fram till alla när vi bytte, säger hon.

Det finns kommuner som har ett avgiftsfritt system, något som Grete Toft efterfrågar och något som kommer att bli verklighet också i Fagersta.

– När vi går över till de digitala larmen så försvinner kostnaden för provringningar, säger Christina Kaloinen.