Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Polisen varnar för telefonbedrägerier – så skyddar du dig

De senaste åren har telefonbedrägerier riktade mot bankkunder blivit allt vanligare. Antalet anmälda bedrägeribrott har fördubblats och nu inleder polisen nu ett samarbete med storbankerna för att stärka kundernas medvetenhet.

Annons

Bedragaren kontaktar vanligen bankkunden via telefon och utger sig för att vara till exempel från banken eller från en myndighet. Bedragaren förklarar att det är ont om tid och kommer med olika anledningar till varför du ska använda ditt BankID, din bankdosa eller dina koder. När du gör det kan bedragaren börja tömma dina konton.

BankID, bankdosa och dina koder är personliga värdehandlingar och de ska inte användas på uppmaning av någon som kontaktar dig. De är nycklar till dina pengar.

”Du kan skydda dig genom att aldrig lämna ut dina personliga koder eller kontouppgifter och genom att aldrig använda BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig. Du lämnar ju inte ut dina hemmanycklar till någon bara för att personen påstår sig vara reparatör”, säger Jan Olsson vid polisens nationella bedrägericenter i ett pressmeddelande.

Antalet anmälda bedrägerier ligger i dag på över 200 000 per år i landet.

Polisen och Sveriges största banker, Nordea, SEB och Swedbank, inleder därför ett samarbete för att stärka medvetenheten hos bankkunderna. Förutom upplysning i polisens och bankernas kanaler, stärks samarbetet kring säkerhetslösningar.

Så skyddar du dig mot bedragaren:

• Lämna aldrig ut dina personliga koder eller kontouppgifter.

• Använd aldrig BankID på uppmaning av någon som kontaktar dig.

• Om du blir misstänksam, lägg på luren och slå själv in numret till bankens kundtjänst för att kontrollringa.

• Om du drabbas - polisanmäl. Anmäl både bedrägeriförsök och genomförda bedrägerier.

Mer läsning

Annons