Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

ARN ger Avestabo rätt i tvist med bilfirma i Fagersta

En Avestabo köpte en begagnad bil av en bilfirma i Fagersta och upptäckte samma dag ett fel. Allmänna Reklamationsnämnden rekommenderar nu att bilfirma ersätter de reparationskostnader Avestabon haft.

Annons

Avestabon köpte en Volvo som hade gått 32000 mil i vintras. Samma dag som köpet gjordes började oljelampan blinka. Enligt henne så ville bilfirman att hon skulle köra bilen till verkstaden och stå för kostnaden av en ny oljepump. Hon tyckte att företaget borde kunnat ordna transporten och att reparationskostnaden var för hög även om det var en gammal bil.

Bilfirman har svarat att bärgningsbilen var vid tillfället trasig och att det hade varit olagligt att bogsera bilen den långa sträckan. Företaget påpekade också att det i köpeavtalet framgår att Avestabon testat och godkänt bilen samt att det inte ingick någon garanti.

ARN anser däremot att felet med oljelampan är ett sådant fel att det enligt konsumentköplagen att det är säljaren som ansvarar för det eftersom företaget inte bevisat att felet inte fanns före köpet.

ARN rekommenderar bilfirman att ersätta Avestabons reparationskostnader på 7086 kronor.

Mer läsning

Annons