Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

De flesta trafikolyckor beror på förarna

Annons

Mellan oktober 2017 och september 2018 har 274 människor fått sätta livet till i trafiken.

Under september 2018 skadades 189 personer allvarligt, kanske för livet.

Inte så många kanske du tycker, men frågar man de som drabbats och deras anhöriga så handlar det inte om statistik utan om människor av kött och blod.

Vad beror då olyckorna på? 20 procent beror på trafikmiljön och omständigheter som vi som förare inte kan råda över. Men 80 procent beror på oss förare, alltså det vi kan råda över.

Vi måste ta ett större ansvar som förare. De senaste decenniernas trafiksäkerhetsarbete har varit fokuserat på att försöka bygga bort riskerna i trafiken genom 2:1-vägar, cirkulationsplatser med mera.

Fordonstillverkarna har jobbat för att producera säkrare bilar. Det är naturligtvis väldigt bra, men det är ju fortfarande vi förare som kan påverka resultatet och som bär ansvaret för 80 procent av olyckorna. Vi kan inte tänka antingen eller, vi måste tänka både och.

Det svenska trafiksäkerhetsarbetet ska utgå från Nollvisionen och dess etappmål på högst 220 omkomna år 2020 och väsentligt sänka antalet allvarligt skadade. Det ser ut som det går åt fel håll nu och det är inte så lång tid kvar att spela på.

Att jobba hårt med att höja kunskapsnivån och påverka attityder i trafiken borde vara en självklarhet och är alldeles nödvändigt om vi ska klara Nollvisionens etappmål.

Var ska trafikanter lära sig vilka regler som gäller och hur man umgås i trafiken när trafikkunskap inte är ett obligatoriskt ämne i skolan. Det borde det vara!

Inger Karlsson, Riksbilkårchef

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel
Annons