Annons
Vidare till fagersta-posten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Bristande ansvar för NVK-projekt?

2016 påbörjas bygget av Norbergs kommunhusentré med ramp, med en budget på 700 000 kronor. Enligt slutredovisningen i december 2017 gick notan på 1 082 000 kronor. NVK uppger dock att den ombyggnad som redan gjorts av ramp ej debiterats på sluträkningen.

Kostnaderna fortsätter. I juni 2020 startade åtgärd av skadad fasad. En märklig historia. Jag menar här att NVK nu i flera år har försökt sopa ärendet under mattan. Först hävdade NVK att det var svårt att få tag i ersättningsplattor. Något som jag själv betvivlade och hittade direkt en leverantör som både kunde leverera material och åtgärda skadorna.

NVK hävdade länge att de ”hade en plan”. Den höll de hårt i och när jag ville ta del av den möttes jag av tystnad och slutligen hänvisning till entreprenör. Trots att projektet hittills kostat över miljonen har inga besiktningar utförts. NVK uppger att de inte varit på plats med förklaringen att det har skötts av entreprenör. Ett tag var förklaringen vattenskador i källaren. Något som troligen uppkom av den felbyggda rampen när regnvatten rann mot fasaden istället för från. Kostnader för åtgärd av ”vattenskada” vem står för det? Nya NVK-chefen får en eloge som direkt åkte ut och förvissade sig om uppenbara fakta och tillstod omfattningen på skadorna som tidigare förnekats från NVK. Tro det eller ej. NVK uppger också att anslutningen till rampen är felaktig trots tidigare ombyggnad. Nytt projekt för åtgärd av detta är budgeterat till 300 000 kronor, möjligen med sedvanligt tillägg på minst 50 procent.

Slutligen redovisar jag här NVK:s metod, för det är tydligen inte aktuellt att entreprenören som orsakat skador ska ansvara för att åtgärda dessa och stå för kostnader. Här skapar NVK något jag kallar ”hittepåprojekt”. Först skapades projekt ”trapprenovering på motsatt gavel inklusive fasadreparation”. Ingen nappade på detta utan då uppstod ett akut behov att sanera södra fasaden. Kostnaden här 317 491 kronor. Konsultarvode för upphandlingar 55 498 kronor, utöver all tid som NVK lagt på ärendet som de inte vill redovisa.

Fasadelementen som var näst intill omöjliga att få fram. Nu inköpta för en kostnad av 69 860 kronor. Det akuta behovet av trapprenoveringen? Vad blir kostnaden för detta? Räknar vi på extrakostnaderna för rampen kommer vi lätt över miljonen som vi skattebetalare får stå för. Detta bygger på skriftliga och muntliga uppgifter från NVK. Naturligtvis kan jag ha missuppfattat något men helheten är mycket tydlig. Hur länge ska detta fortgå med skattemedel?

Torbjörn Norgren, (PNF)

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel