Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt L: Även Norberg har skolresultat som åker upp och ner

Annons

Molanders artikel ”Även i Fagersta ska skolvägen slingra mot framtiden” väcker en hel del tankar hos mig som sitter som skolpolitiker i Norberg. Molander pekar på flera faktorer som stämmer även i Norberg. Liksom Fagersta har vi skolresultat som åker upp och ner i statistiken.

Flera tankar slår mig:

- Borde Norberg sträva efter att ha Ipads till alla elever när vi nu inte har råd med det? Som det ser ut nu står en hel årskurs utan Ipads och vi vet inte var vi ska hitta pengar till det. Vidare har kommunen bestämt att uppdateringar och program till dessa Ipads nu ska ske inom vår förvaltnings budget, från att tidigare ha räknats in i en annan budget. På så vis har kommunen smugit in ökade kostnader i en förvaltning som redan nu kämpar med att få siffrorna att gå ihop.

- Molander nämner vidare läroböcker. Det är en intressant fråga. Viss forskning visar att man lär sig sämre på en platta eller dator. Det skulle kunna förklara delar av ett svajande skolresultat, i alla fall i vår kommun. Det finns dock en uppsjö av läromedel som är digitala och som i sin tur kan avlasta oss lärare en hel del. Om budgeten för läromedel går ner medan kostnader för digitala produkter ökar, så kan det vara en förklaring till att det inte finns läromedel till alla i skolan i Fagersta. I Norberg har vi varken paddor så att det räcker eller digitala läromedel. Så vad ska vi med paddor till?

- I Norberg hamnar investeringar och utbyggnader som en kostnad för barn- och utbildningsförvaltningen, genom ökade hyreskostnader. Därför menar förvaltningen att vi inte kan göra den ombyggnad av Centralskolan som är nödvändig. Lokalerna behöver anpassas efter elevantal och det behov som både elever och lärare har av bättre utformade lokaler. Utebliven utbyggnad kommer att påverka skolresultaten negativt i framtiden.

I barn och utbildningsutskottet har vi äskat mer pengar i en kommun som har sparkrav. Detta för att kunna bygga lokaler som behövs, ha råd att anställa behörig personal när de söker till oss, ha råd att öka lönerna på de lärare som är behöriga och vill jobba kvar och satsa på förskollärarna och deras arbetsmiljö. Allt detta måste tas höjd för i budget. Vi äskar mer pengar men det går sådär, även om budget inte är klubbad än. Norberg behöver mer långsiktiga politiska beslut vad gäller skolfrågor. Som det ser ut nu, tas beslut som inte kan upprätthållas när det är sparkrav. Detta, om något, påverkar Norbergs skolresultat i framtiden.

Liane Blom, ordförande i Liberalerna Norberg, ledamot i barn och utbildningsutskottet i Norberg

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel