Annons
Vidare till fagersta-posten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Stärk förskolans integrationsarbete

I Sveriges 60 utsatta områden bor det drygt 50 000 barn i åldern noll till sex år. Av dem har tre av fyra utländsk bakgrund. Det har gjorts mindre undersökningar som tyder på att utrikes födda barn eller barn från socioekonomiskt svaga familjer har dålig språkutveckling. I en undersökning av docent Tünde Puskas, docent i pedagogiskt arbete vid Linköpings universitet, på en av Norrköpings förskolor framkommer det att svenskan nästan helt försvunnit. När segregationen blir för stor och annat språk tillåts dominera förskolan så talas det för lite svenska för att barn ska lära sig tillräckligt mycket. En annan undersökning gjord i ett av Göteborgs utsatta områden visar att 75 procent av de undersökta barnen inte hade den språkutveckling som kan förväntas hos en fyra- eller femåring. I genomsnitt ska ett barn i sexårsåldern ha ett ordförråd på omkring 8000 ord, för dessa barn låg det på 2000 ord.

Den största orättvisan som samhället kan utsätta dessa barn för är att känna till detta och ändå inte agera. Liberalerna ser ett stort behov av reformer för att stärka förskolans möjligheter att stödja barnen i sin språkutveckling. I Fagersta var 612 barn inskrivna i förskolorna i början av augusti 2020 och av dessa har 242 barn annat modersmål än svenska. Vi vill se tidiga insatser som fångar upp dessa barn. Vi föreslår att;

► BVC får i uppdrag att identifiera föräldrar som kan gynnas av språkstödjande insatser och med hjälp av kommunens bibliotekarier stärka den uppsökande verksamheten för att stimulera barnens utveckling av det svenska språket redan innan inskrivning på förskolan.

► Stärka det svenska språkets ställning som huvudspråk i förskolans läroplan.

► Genomföra en nationell kartläggning av ordförrådet hos barn med fokus på barn med utländsk bakgrund.

Goda kunskaper i svenska språket i tidig ålder gynnar barnens framtida skolgång och möjligheter att lyckas i livet.

Anita Lilja-Stenholm (L)

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel