Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: NVU ur ett annat perspektiv

Artikel 11 av 11
NVU-krisen
Visa alla artiklar

Annons

I den diskussionen som hittills förts, har det varit ”tekniska” och ”hårda” spörsmål som använts i argumentationen. Jag vill lyfta fram två andra ”mjuka” perspektiv, arbetsmiljön för de anställda och elevperspektivet.

Det har den senaste tiden varit offentliga meningsutbyten kring NVU ur olika aspekter. Det är bra att det förs diskussioner kring den kanske viktigaste samhällsfunktionen, nämligen skolan och utbildning. Man vet att en genomförd gymnasieutbildning, vuxenutbildning, eller Sfi-utbildning ger en mycket bra grund för det fortsatta livet och därför så satsas mycket medel på detta.

Jag själv har många års erfarenhet av det svenska skolväsendet och var under tiden 2008 – 2015 förbundschef för NVU. Som sådan var jag ytterst ansvarig för hela verksamheten gentemot ägarkommunerna, Fagersta, Norberg och Skinnskatteberg. Under dessa år diskuterades flera gånger NVU:s varande och slutsatsen blev en fortsättning.

Jag vill börja med att hedra de som är politiker och höga tjänstemän i kommuner. Det är ett viktig och svårt uppdrag som innebär ständiga prioriteringar mellan olika ändamål. Det är inte alltid som det blir rätt, beroende på många komplexa sammanhang.

Under dessa år utvecklades samhället och också skolväsendet, en ny gymnasiereform 2011, förändrade behörighetskrav för tillträde till gymnasieskolan, fritt skolval för varje elev, ett kraftigt ökat tillskott av elever utan svensk grundskola mm. Dessa förändringar hanterades men innebar en kraftig belastning på hela organisationen. Trots denna ökning, lyckades vi klara verksamheten, vilket inte var självklart.

Genom politiska beslut 2012/13 flyttades NVU:s ekonomi till NVE, med NVE:s chef som formell ekonomichef. NVU använde hela tiden Fagersta kommuns ekonomisystem, vilket innebar en total transparens kring NVU:s ekonomi.

NVU har idag ca 2.300 elever på alla skolformer. I gymnasieskolan finns det knappt 900 elever, varav en tredjedel går på andra skolor än Brinellskolan. Individuella programmet, som är till för de som inte har en gymnasiebehörighet från årskurs 9, är det största programmet. Ett avvecklande av NVU kommer innebära färre elever, då fler elever från Norberg och Skinnskatteberg får helt fritt sök. Eftersom inflyttning inte är så stor, kommer också antalet elever på vuxenutbildningen att minska.

Min kunskap om NVU är sådan att personalen så här långt mått bra, låga sjukskrivningstal och gott arbetsklimat. Med den oro som nu skapas, kommer detta sannolikt förändras. Bra lärare med legitimation är idag en bristvara och runt omkring Fagersta finns det flera gymnasieskolor på maximalt 1 timmes pendling, som söker lärare.

Vid den här tiden skall de slutliga valen inför årskurs 1 till nästa läsår göras. Vad innebär dessa artiklar för trovärdigheten av NVU/Brinellskolan?

Min uppfattning är att det är en bra skola med engagerade lärare och vetgiriga elever. En gymnasieexamen från NVU/Brinellskolan är en bra inträdesbiljett till vidare studier och bra arbete.

Göran Wänglöf

Förbundschef på NVU 2008 – 2015.

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv artikel
Annons