Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Nya fordonsskatten straffar bilar med höga utsläpp – men gynnar miljöbilar

Det nya systemet för fordonsskatt som regeringen och Vänsterpartiet kommit överens om bygger på bonus-malus. Det betyder att bilar som släpper ut mindre koldioxid gynnas medan de som släpper ut mer straffas.

Annons

Det skriver Dagens Industri. Elbilar ska enligt tidningen få 45 000 kronor i stöd medan bilar med utsläpp över 95 gram per kilometer får straffskatt.

Detta kommer innebära att många av de mest sålda bilarna i Sverige får kraftigt höjd skatt, enligt DI. Det nya skattesystemet ska gälla nya bilar och planeras att införas nästa sommar.

När en statlig utredare presenterade förslaget i maj i fjol var tanken att man skulle införa det redan 1 januari 2018, men man mötte kritik från nästan alla remissinstanser. Därför ska regeringen ha behövt arbeta om förslaget.

Mattias Goldmann på Fores, som tryckt på för att man ska nå en fossiloberoende fordonsflotta år 2030, säger till DI att han är försiktigt positiv till förslaget.

– Vi får ett efterlängtat långsiktigt och finansiellt hållbart system på plats, förvisso för svagt, men med möjligheter att skruva på och skärpa efterhand. Det är oerhört viktigt för att nå transportsektorns 2030-mål.

Finansdepartementet har i ett pressmeddelande lyft fram följande förslag som presenteras i deras promemoria om fordonsskatten:

Det högsta bonusbeloppet på 45 000 kronor ges till de bilar som släpper ut noll gram koldioxid. Det lägsta bonusbeloppet på 7 500 kronor ges till bilar som släpper ut högst 60 gram koldioxid. Gasbilar får en bonus på minst 7 500 kronor.

För bensin- och dieseldrivna lätta fordon föreslås en förhöjd fordonsskatt (malus) under de tre första åren. För fordon som kan drivas med etanol eller annan gas än gasol tas ingen malus ut.

För de fordon som inte omfattas av bonus–malus-systemet sänks gränsen för när koldioxidbeloppet tas ut till vad ett fordon vid blandad körning släpper ut i koldioxid per kilometer utöver 95 gram, vilket innebär en fordonsskattehöjning för de allra flesta.

Miljötillägget för dieseldrivna fordon som uppfyller utsläppskraven för EURO 6 föreslås behållas och den femåriga fordonsskattebefrielsen föreslås slopas.

För motorcyklar ändras fordonskatten från 180 kronor till 360 kronor för ett skatteår.

Fordonsskatten för personbilar, lätta bussar och lätta lastbilar i det viktbaserade systemet justeras som en följd av att fordonsskatten höjs i det koldioxidbaserade systemet.

Mer läsning

Annons