Annons
Vidare till fagersta-posten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Eget omhändertagande av hushållssopor

Nyligen fick jag en faktura från VafabMiljö på dels en ansökningsavgift, befrielse från hämtning av hushållsavfall ligger på 560 kronor, plus en fast grundavgift för renhållning på 327,33 kronor exklusive moms. Totalt 1 109 kronor då momsen är beräknad på ett högre belopp än 327,33 nämligen 821 kr. Vad betyder detta?

Jag är en mycket miljömedveten fritidshusägare sedan en tid tillbaka som inte har något matavfall eller annat hushållsavfall att lämna till VafabMiljö och har därför ansökt om och beviljats befrielse från hämtning av hushållsavfall under två år.

Trots detta påförs jag en orimlig kostnad, som de kallar fast grundavgift, på totalt 821 kronor (327,33 kronor för maj-juni) plus moms 25 procent. Sommaren är inte över i och med juni så det kommer väl ytterligare en faktura. Momsen har de redan tagit hem via denna faktura. Uppenbarligen tänker de också så småningom ta ut en avgift för hemkompostering då det redan finns noterat på fakturan med 0 kronor.

Med fakturan fanns också ett odaterat brev: Ny taxa för fritidshus - dyrare att inte sortera ut matavfall. I brevet skriver de bland annat att de "uppmuntrar till minskade mängder avfall". På vilket sätt?

Många kommuner tillämpar eget omhändertagande av hushållssopor, dock inte Fagersta kommun. Varför missunnas kommunens fastighetsägare detta? Det är mycket miljövänligare än att ställa ut tomma restavfalls- och matavfallskärl som Vafabs bilar ska åka runt och tömma.

Känner tjänstemännen i Fagersta kommun inte till att eget omhändertagande av hushållssopor förekommer i andra kommuner som de facto är minst negativt för miljön? Det är inte ens nämnt i kommunens Renhållningsordning.

Jag har kontaktat NVK, som enligt Fagersta kommuns hemsida ansvarar för avfall och renhållning. Svaret de gav var att de inte har ansvar för avfallshantering, så de vidaresände mitt mejl till kommunkansliet som skulle besvara mina frågor. Därifrån har jag inget hört. Någon förvaltning inom kommunen måste väl vara huvudansvarig? VafabMiljö utför bara ett uppdrag åt kommunen, eller?

Uppmuntrar detta till minskade avfallsmängder? För mig tyder det på arbetsfri inkomst för VafabMiljö och en orättvis pålaga för mig som privatperson. Jag betalar ju skatt för fastigheten. Det borde räcka. Det är säkert fler fritidshusägare som drabbats på samma sätt.

Fritidshusägare med eget ansvar för både hushållsavfall, ekonomi och miljö

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel