Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Ingen vill ta ansvar för oss tågpendlare

Annons

För ett tag sedan så såg jag Hugo Oljemark, VD för Tåg i Bergslagen (TiB) på lokal TV, som förklarade att ”man skulle försöka få klockorna i tågen att gå rätt”. Ja, klockorna går en timme i förväg, det vet alla vi pendlare vid det här laget. Men det skulle var mer bevänt med att försöka få tågen att gå i tid.

Vi är ett antal personer som pendlar Fagersta-Örebro varje dag, vissa studerar och andra jobbar. En del av oss har pendlat i många, många år. Alla har vi hörsammat reklamen om att ”åk tåg om du tänker på miljön”. Nu är det på det viset, att som pendlare köper man månadskort av Västmanlands Lokaltrafik (VL), för en linje som sköts av TiB, och som har SJ som operatör, vilket gör att ingen känner ansvar för oss som pendlar. Vid strul så hänvisar SJ till TiB som skickar en vidare till VL som hänvisar till SJ. Ingen vill ta ansvar för oss resenärer!

Morgontåget 05:42 som kommer från Gävle har ytterligare ett tåg på släp. Det kopplades tidigare av i Fagersta, men nu ska tåget kopplas av i Skinnskatteberg istället. Personalen har 8 minuter på sig att koppla loss tågen, men ett återkommande problem är att det tar alldeles för lång tid och allt som oftast blir det problem i Skinnskatteberg. Idag tog det ca 45 frustrerande minuter för oss passagerare att sitta och vänta att personalen skulle lyckas med detta. Det skulle vara bra om det fanns en tidsgräns för hur länge man får strula med att få loss tåget, innan någon säger ”tag med skiten, vi får lösa det senare”. Eller se till att utbilda personalen, och se till att tågens kopplingsanordning är felfri. Ja, gör något åt problemet bara!

SJ:s attityd mot oss pendlare är skrämmande. Strular det så finns det ingen ersättningstrafik att tillgå. Eller så uppmanas vi att ”ta nästa tåg som går om fyra timmar”. Vi som resenärer missar tentor på universiteten, kommer försent till jobbet, missar anslutningståg, bussar och så vidare.

Vad vi pendlare förstått så lade SJ ett lägre bud än den tidigare operatören Tågkompaniet, men med facit i handen så har billigare blivit dyrt. I alla fall för oss resenärer, som får ta taxipengar ur egen ficka för att ta oss till jobbet eller till skolan. Så vänligen Hugo Oljemark, strunta i klockorna på tågen, se istället till att tågen håller tidtabellen!

Luttrad resenär sedan många år

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel