Annons
Vidare till fagersta-posten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Nu har bedragaren ”Johan Wall” varit i farten igen

Jag har fått ett samtal från den kände bedragaren Johan Wall, som säger sig ringa från Svea Ekonomi. För att varna andra tänkte jag beskriva hur samtalet gick till.

Han säger att jag har tagit ett lån på 110 000 kronor som beviljades den 8 januari. Jag nekar till detta. En bekymrad Johan Wall säger att han spärrar lånet omedelbart. Han är så vänlig att han skickar mig vidare till min bank, Handelsbanken. Banken har stängt för dagen men, ”Stefan Lindberg” på säkerhetsavdelningen tar sig an mitt ärende. Han undrar och jag har följt i media om pågående bedrägerier och vet jag hur lätt det är att förfalska ett ID? Jag får höra hur ”jävla trött han och hans kolleger är” på bedrägerierna som eskalerat det sista året. Tidigare har Svea Ekonomi lånat ut pengar utan kontakt med personen i fråga men har skärpt rutinerna och ringer numera alltid upp berörda, säger han.

Han säger att Handelsbankens första åtgärd är en polisanmälan vilken sker under pågående samtal. Därefter spärras mitt konto. Som en liten tröst förses mitt Bank-ID med ett extra skydd som egentligen kostar 199 kronor per månad. med alla som drabbas får skyddet gratis livet ut. Tackar, tackar…

Nu följer fem ”säkerhetsfrågor” om kortanvändning. Jag upplyses om att samtalet spelas in, allt upprepas gång på gång för att jag ska förstå vad som sägs. Då och då ropar han till sin kollega Maria för avstämning. Det visar sig att lånet är kopplat till ett konto hos Swedbank i Jönköping som omgående varnas.

För att jag säkert ska veta att jag talar med banken och inte med en bedragare får jag koppla upp mig på Handelsbankens hemsida och söka efter numret som gäller säkerhet. Jag skriver ner det 08-nummer som finns på banksidan och ägger på luren. Herr Lindberg ringer åter upp mig och jag kan då se i mobilen att samtalet verkligen kommer från Handelsbanken.

Nu, efter att återigen ropat till Maria för koll så ska ärendet avslutas. Då… ve och fasa, påstår han att min godkända Swishgräns höjts till 110 000 kronor den 8 januari. Förstår jag vad det betyder? Bäst att ge ett exempel: Hans högsta gräns är 2 000 kronor medan sambon har 10 000 kronor. Jag förvånas inte över att han även ser det tak jag har på min Swish.

Maria kan rutinen för Swishspärr. Han säger att jag nu ska logga in på mitt bankkonto för att se om några transaktioner skett. Där, fick jag nog och efter en timmes maratonsamtal lade jag på luren.

Rita Södergård

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel