Annons
Vidare till fagersta-posten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Nya busstider i december – vad lär vi oss av styckmordet på linje 500?

Buss 500 var en livlina i västra delen av Västmanlands län. Med turer i stort sett en gång i timmen knöt den ihop Avesta, Norberg, Fagersta, Skinnskatteberg, Köping, Kungsör och Eskilstuna. Med rätta kunde Västmanlands lokaltrafik vara stolt över en på landsbygden så sällsynt god service. Men så kom det stora styckmordet på linjen i december 2017. Den delades upp i tre separata delar med byte i Skinnskatteberg och Köping.

Vad som tidigare hade varit väntetider vid bytena nära noll minuter uppgick nu bytestiderna i Skinnskatteberg för flera turer till 50 minuter och i Köping upp till 30 minuter. Om det ville sig riktigt illa kunde en resa från en hållplats norr om Skinnskatteberg till en hållplats söder om Köpings station komma att förlängas med 1 timme och 20 minuter.

Däremot kortades bytestiden mellan buss och tåg i Köping ned till några få minuter. Försenad buss, rullator eller kinkig fyraåring medförde att man missade tåget och fick vänta en timme på nästa tåg mot Västerås och Stockholm.

För många försämrades med andra ord möjligheterna att resa kollektivt. Detta i den tid av klimatförändring som vi lever i och som kräver att vi drar ned på åkandet med privatbil. Bussen drivs med klimatneutral biogas och tåget är numera elektriskt. Bortsett från allt besvär som styckmordet på linje 500 innebar, var det direkt emot klimatmålen.

Det är landstinget (regionen) som svarar för busstrafiken. Men det är rimligt att de kommuner som berörs får inflytande över tidtabellerna. Vid tidtabellsskiftet 2017 hade kommunledningen i Skinnskatteberg ingen aning om vad som var på gång. De informerades inte och de frågade inte heller. Så här kan vi inte ha det. Regionen måste informera och kommunerna måste agera. Och regionen måste lyssna på kommunerna.

Och någon hemlighet är det inte att det kommer nya tidtabeller. Sedan tio år tillbaka byter kollektivtrafiken i hela Europa tidtabeller i mitten av december. Den 15 december är det dags igen. Man hoppas att det blivit en skärpning hos passiva politiker som väl aldrig har åkt buss.

Henry Bäck

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel