Annons
Vidare till fagersta-posten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Problemen på socialkontoret i Norberg är brist i ledningen

Svar på insändaren ”Vi har tagit initiativ för att utveckla hemtjänsten” som publicerades den 11 december.

Det må vara bra att majoriteten inser det omöjliga i att minska arbetstiden och samtidigt minska stressen för personalen. Den personal som anställdes, för att täcka upp bortfallet av timmar med införandet av 6,5 timmars arbetsdag, borde istället ha avlastat befintlig personal. Fler händer, mer timmar = mer tid för de äldre och mindre stress. Men i ”Vänstervärlden” är drömmen minskad arbetstid.

Det arbete som beskrivs i insändaren är okej när det gäller arbetsmiljöproblem. Det löser däremot inte de brister som framkommit i revisionsrapporterna. Både Pwc:s rapport om hemtjänsten och revisionsrapporten om upphandling, visar att socialkontoret framför allt har bristande ledning. Dessa problem kan inte lösas av politiken eller facket.

Att vara en bra chef är inte kompisrelationer med underlydande. Mellanchefer har en speciell ställning och ska kunna vara besvärande både för överordnad och underställd. Ett krav på en tjänsteman ska vara att följa lagar och skrivna instruktioner och rapportera till sin chef när avvikelser sker. Socialchefen, i det här fallet, ska ha en så god bild av hur organisationen fungerar, att utskottets ordförande och ledamöter får en rättvisande bild av verksamheten. Politiken ska reagera när man får veta att det finns brister, men annars ta inriktningsbeslut eller formella beslut.

Den skrivelse som ledningsgruppen sände till kommunstyrelsens arbetsutskott, i samband med eventuellt misstroende mot socialchefen, var ett dåligt försvar. Varför? Det är påvisat att upphandling har skett på ett olagligt sätt och att dokumentation saknas med mera. Någon/några har gjort fel och är det så att socialchefen inte var informerad, så är det tråkigt, men hon har ansvaret. Vad skrivelsen däremot innehöll var hård kritik mot DiN. Att döda budbäraren gör inte skadan mindre.

De brister, som kommit fram i de två revisionsrapporterna, måste erkännas av och rättas till av tjänstemännen på socialförvaltningen.

Lars Persson (PNF)

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel