Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Soptunnan stod felvänd- då tömdes den inte

Annons

Vi är två pensionärer från Skåne som har förmånen att äga ett sommarhus som är beläget i Ivarbyn, cirka en mil utanför Skinnskatteberg. Vi är tre familjer som turas om att besöka huset, det är vi och våra två barn med familjer.

Som sommarstugeägare inom kommunen är man skyldig att betala en årsavgift på 1 150 kronor och som då ska resultera i sex stycken soptömningar. Under juli månad besökte ett av våra barn huset med familj och placerade då soptunnan på angiven plats så att tömning skulle kunna ske innan de reste hem, men så blev inte.

Veckan efter kom vår andra flicka med familj upp till huset och märkte då att tunnan hade blåst omkull. Min svärson reste då upp tunnan för att en tömning sedermera skulle kunna ske, men tunnan tömdes inte. Detta berättade min dotter för min fru när hon kom hem till Skåne. Min fru ringde då till Vafab Miljö i Västerås, som är ansvariga för sophanteringen, och fick då följande förklaring: "Tunnan var felvänd och då töms den inte".

Enligt henne var detta en notering av sopbilsföraren. Eftersom att vi har betalt för tömning borde inte något sådant kunna ske och rent miljömässigt anser jag det helt förkastligt att soporna ska stå vid vägkanten i kanske ett par månader innan nästa besökare anländer som då kan vända tunnan rätt om så behövs. Det är svårt att ha koll på soptunnan när man bor cirka 60 mil ifrån den aktuella platsen.

Tre besvikna Skånefamiljer

Läs också: Sopkärlen stod fel, därför hämtades inte soporna

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel