Annons
Vidare till fagersta-posten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Sverige, Sverige älskade vän en tiger som skäms

Jag får ett telefonsamtal. Det ligger några dokument i min brevlåda. Läser och försöker förstå. Ett besked till den relativt nyanlända familjen. En automatisk uträkning enligt en fastlagd ersättningsnivå norm 2020. Behövs ingen träff för att tala om hur man mår, vilka vägar som finns för att stå på egna ben, varför man inte får någon återkoppling från den obefintliga Arbetsförmedlingen.

Nej, ett kallt avslag: pengarna ska räcka. Allt enligt normen. Ynka hundralappar för mycket in. Normen vet hur mycket toapapper och pasta du behöver. Min vana trogen tänker jag att det finns ju vägar att lösa detta. Börjar söka på hemsidan.

Socialförvaltning, ekonomiskt stöd ,blanketter. Försöker ringa berörda, ej telefontid. Söker på telefontid: en timme måndag, en timme onsdag en timme torsdag. Söker mig till kontoret. Receptionen stängd. Mejlar berörd. Trots fullmakt råder sekretess! Söker på integration, hittar etablering , sidan uppdaterad senast 2017.

Projektet är kanske avslutat? När och vart försvann flyktingmottagningen? Var finns då hjälp när man behöver lotsning? Integrationssamordning, ABF-projektet , Insteg och utsteg eller vad projekten hetat. Fick vi inte 45 miljoner för att användas för bland annat integration ?

Socialafonden blev etableringsfond som blev lite av varje. 20 miljoner kanske kvar nu. Sedan fick vi ju Frida Hansdotter Arena. 25 miljoner från pengarna vi fick gick dit. Det välorganiserade Sverige som kritiskt betittar omvärldens organiserade kaos ..”Vad blev de av ljuva drömmar om en rimligare värld” frågade sig Hasse och Tage redan på 60-talet. Har vi ännu något svar?. Vem annan än just svensk kan förstå och hitta möjligheter i en kommunal värld där hemsidan styr och dominerar där mänskliga kontakter upprätthålls via anonyma växelns nummer: 29 000. Inloggning via Bank-id och en egen ”min sida” Vilken mänsklig kontakt!?

Trots språkbarriärer förstår vi varandra bättre när vi träffas. Vi talar ju med ögon, händer, minspel, gråt och skratt - ja, med hela kroppen. Kanske finns en övertro på att alla förstått hur Sverige fungerar. Man har ju ändå fått information via den samhällsorientering nyanlända erbjuds. Skulle det vara alldeles omöjligt att ha en öppen reception med generösa öppettider som var den första sorteraren av behov och första kontakten för att hjälpa att komma vidare?

”Välkommen , välkommen hit vem du än är var du än är” citat från Kent

Putte Dahlström (PNF)

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel