Annons
Vidare till fagersta-posten.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Vi gör mycket för att marknadsföra Ängelsberg

Replik på insändaren: ”Marknadsför detta paradis”.

Toalettfrågan är förstås väsentlig och viktig på ett besöksmål för ett bra värdskap och mottagande av gäster. Tidigare låg besökscentrum i stationshuset i Ängelsberg där det fanns tillgång till flera toaletter. I den nuvarande lokalen finns en besökstoalett som är tillgänglig under öppettider, sju dagar i veckan under sommarsäsong. Vid världsarvet Engelsbergs bruk är toaletterna öppna i samband med de guidade visningarna och på Oljeön finns ett dass. Skulpturparken är också ett besöksmål som genererar många besökare till Ängelsberg och utökar behovet av toaletter. Toalettfrågan har tidigare lyfts inom politiken men den gången blev det ett nej. Nu är frågan aktuell igen och förhoppningen är att den ska lösas inför nästa högsäsong.

Det finns ont om kommunägda markytor i Ängelsberg och därför blir det svårt för kommunens del att ordna parkering eller ställplatser på annan plats än där

Engelsbergs båtklubb arbetade för att få till fler ställplatser för husbilar men den planen stoppades dock av de boende i närområdet. Det har även kommit in klagomål om att det är för tät trafik på den grusväg som leder till båthamnen samt till den populära badplatsen. Det finns ont om kommunägda markytor i Ängelsberg och därför blir det svårt för kommunens del att ordna parkering eller ställplatser på annan plats än där. När det gäller övrig kommersiell verksamhet är det upp till privata entreprenörer att till exempel starta och driva en butik eller ett kafé. Det kan dock vara svårt att genomföra då det i dagsläget finns ont om lämpliga lokaler i området. Aktiviteter för barn har tidigare testats i form av en ”djurpark” vid Engelsberg bruk men detta var inte hållbart då det bland annat kom in synpunkter att det var allergiframkallande. I Ängelsberg finns det många föreningar som med fördel skulle kunna utveckla och driva olika idéer vidare.

”Tanten i paradiset” konstaterar att det har varit så mycket folk i Ängelsberg att man inte kunnat ta hand om dem. Hon säger samtidigt att marknadsföringen av detta paradis är liten. I dag fokuserar vi på att marknadsföra kommunens turistutbud i digitala kanaler. Ängelsberg syns på följande webbplatser: fagersta.se/turism, stromsholmskanal.se, vastmanland.se och ekomuseum.se samt på Fagersta turisms Facebook- och Instagram-konton. Oljeön har dessutom eget Facebook-konto som sköts av kommunens turismenhet. Ängelsberg och dess besöksmål syns i olika broschyrer som förses med material från Fagersta turism. Utöver detta annonserar Fagersta turism i vissa målgruppsinriktade tidningar. Vi jobbar hela tiden med att förbättra de befintliga webbsidorna och en ny webbplats för Strömsholms kanal har precis släppts , en ny sida för Fagersta är också på gång. Det krävs mycket tid att få fram både bra texter och bilder som visar det turistiska utbudet på bästa sätt i alla digitala medier. Utöver detta marknadsför företagen och vissa föreningar i Ängelsberg orten i sina kanaler.

Insändarskrivaren får gärna kontakta Fagersta turism med konkreta förslag på hur kommunen ytterligare kan marknadsföra Ängelsberg.

Raija Edvinson, enhetschef turism, Fagersta kommun.

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel