Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Vi talar inte samma språk i hemtjänsten

Annons

Återigen har hemtjänsten i Norberg fått svidande kritik, ineffektiva och saknar kraftfull ledning. Budgeten överskrids, rutiner saknas, de äldre får inte den beviljande tiden för den insats som ska utföras. Var tar den tiden vägen då och vart går pengarna? Delvis tror jag att stor del av budgeten går till personalens utrustning, uniformer, transportmedel och mobiltelefoner som används i tid och otid. Ett klart och tydligt arbetsschema skulle förenkla och man visste var man skulle söka den personen som står i tur på listan. Inte hoppa av sin röda cykel och fråga första bästa: ”vet du var Anna Margareta bor”. ”Har inte Anna Margareta något efternamn?” , ”Jo, hon heter Svensson”, Ja, då vet jag vem hon är, men inte var hon bor, men det ska väl du veta som ska hjälpa henne?”.

Eller om jag larmat på en akut hjälpinsats, hjälpinsatsen kommer om cirka en timme och då för sent. Toabesöket tog en annan vändning. De två killarna som kommer kan inte sätta sig in i vår situation på grund av att vi inte talar samma språk.

Tyvärr så verkar det också som om de höga cheferna inom socialförvaltningen och de gamla som behöver hemtjänst inte hellre förstår varandra i alla lägen. Mitt förslag till förbättring: lämna era kontorsstolar för en dag eller två, följ med ut på fältet,se verkligheten med egna ögon. Detta upprop gäller även kommunrådet, hon som alltid ser mellan fingrarna på alla problem som dyker upp. Självklart behöver även hon vidga sina vyer,se på plats se vad som bör förändras. Se skillnaden mellan beviljad hemtjänst och utförd. Då kanske Anna Margareta får sin hjälp i rätt tid på morgonen så hon hinner med taxin till Dagcentret där hon hittat sitt smultronställe. Och Viktor kan få hjälp att komma ur pyjamasbyxorna innan han kommer ner till matsalen. För allas trevnad och välbefinnande...

Halldis Malm, Norberg

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv artikel