Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Alma-priset till Wolf Erlbruch

Den tyske illustratören Wolf Erlbruch får årets Alma-Pris.

– Åh, Astrid, jag älskar dig! säger han i en kommentar till Almajuryn.

Annons

Den tyske illustratören Wolf Erlbruch får 2017 års Alma-pris till Astrid Lindgrens minne, meddelar juryn på en presskonferens på Kungliga biblioteket i Stockholm.

"Wolf Erlbruch gör viktiga livsfrågor tillgängliga och hanterbara för läsare i alla åldrar. Med humor och värme, djupt rotad i en humanistisk grundsyn visar hans verk det lilla i det stora", lyder juryns motivering.

– Åh, Astrid, jag älskar dig! Hon kände inte mig men jag kände henne sedan länge genom hennes böcker, som jag älskade för hennes humor och skärpa, säger Erlbruch i en kommentar till Almajuryn.

Wolf Erlbruch. Foto: Noella Johansson/TT

68-årige Erlbuch debuterade 1985 med bilderna till James Aggreys "Örnen i hönsgården". Han har gett ut ett tiotal egna böcker och illustrerat omkring femtio titlar. Han anses vara en av Tysklands främsta illustratörer och har vunnit en rad internationella priser tidigare, bland annat har han fått HC Andersen-medaljen för sitt samlade verk.

Många av Erlbruchs titlar finns översatta till svenska, som "Leonard", "Björnen på lekplatsen" och "Anden, Döden och Tulpanen". Den senare kallar Mats Berggren, författare och tidigare medlem i Alma-prisjuryn, för "ett mästerverk".

– Det var dags för en illustratör och då låg han bra till – han är en av de allra bästa. Han har tecknat till både egna och andras texter, men är kanske allra bäst när han gör det till sina egna, säger han till TT.

Priset på fem miljoner kronor är världens största internationella barn- och ungdomslitteraturpris. I fjol gick det till den brittisk-amerikanska författaren Meg Rosoff.

Priset delas ut för 15:e gången i ordningen och ges till författare, illustratörer, berättare eller läsfrämjare. Endast nu levande personer kan få priset, som hittills har getts till 13 författare och tre läsfrämjande organisationer.

Astrid Lindgren.

Wolf Erlbruch säger att han framför allt har velat föra barn och föräldrar närmare varandra.

– Jag vet inte hur är det är i Sverige, men i Tyskland sitter många ensamma framför sina små datorer, jag tyckte det vore trevligt om barn och föräldrar verkligen hade något de kunde diskutera tillsammans.

– Och det fungerade, men kanske inte jättebra. Jag har blivit känd för vissa även om det inte varit så många som köpte mina böcker, man ansåg att det inte var barnböcker och gick till hyllorna med rosa björnar i stället. Men det gör inget, jag är nöjd med det som hänt med mig.

Nu får du fem miljoner kronor i prispengar, vet du hur du ska använda dem?

– Nej, först måste jag förstå att jag har fått det här priset. Men jag behöver ett par nya byxor..

*

Röster om pristagaren

Boel Westin, ordförande för Alma-juryn och professor i litteraturvetenskap:

Han är en fantastisk illustratör och författare och en innovatör. Han är också en inspiratör för väldigt många illustratörer och författare. Inom bilderbokskonsten är han en portalfigur. Det som också är intressant med honom är att han byter uttryck, han är väldigt variationsrik. En ständig förnyare.

Stina Wirsén, illustratör och barnboksförfattare:

”Anden, Döden och Tulpanen” är en bok som har betytt så mycket för mig. Den fungerar lika bra för vuxna som för barn. Den håller en konstnärligt väldigt hög kvalitet, den är så spröd och vacker med en återhållen, ljus färgskala. Jag har haft den boken med mig i mitt arbete på Ersta barnhospice, där jag själv har jobbat med frågor kring barn och död och nu har jag pillat in den i deras bibliotek. Det är en exceptionell bok, så vacker och trösterik.

Henning Trollbäck, illustratör och aktiv i intresseorganisationen Svenska Tecknare:

Det är ett utmärkt val. Wolf Erlbruch är en både intressant och djup bilderboksförfattare. Det är jätteroligt att de har valt en bilderboksförfattare. Det gör mig lika glad varje gång. Det är då priset är som intressantast, för att det uppmanar kritiker och läsare att titta på något som ofta bara svischar förbi.

Åsa Warnqvist, forskare vid Svenska barnboksinstitutet:

Han uppfinner sig själv på nytt hela tiden och han blandar humor och allvar på ett sätt som är väldigt hoppfullt och sympatiskt. De kallade honom för "omsorgsfull visionär" i motiveringen och det tycker jag var en väldigt bra beskrivning. Han tar de stora frågorna på allvar och det tycker jag är väldigt sympatiskt.

Mats Berggren, författare och tidigare medlem i Alma-juryn:

Det var dags för en illustratör och då låg han bra till – han är en av de allra bästa. Hans mästerverk är en bok som heter "Anden, Döden och Tulpanen", som finns på svenska. Han har tecknat till både egna och andras texter, men är kanske allra bäst när han gör det till sina egna.

*

Wolf Erlbruch

Född: 1948.

Bakgrund: Studerade grafisk formgivning och arbetade sedan som illustratör för tidningar som Stern och Esquire. Började senare undervisa i teckning och var fram till 2009 professor i illustrations- och bildkonst vid bland annat universitetet i Wuppertal i Tyskland. Har illustrerat ett 50-tal böcker och dessutom givit ut tio där han även skrivit texterna själv.

Hans bok ”Anden, Döden och Tulpanen” från 2007, om en and som får besök av Döden själv, räknas numera till de moderna barnboksklassikerna. Ett av hans mest omdiskuterade verk är ”Die Menschenfresserin” från 1996, gjord i samarbete med Valérie Dayre – en saga om en kvinna som vill äta ett barn.

Karaktäristiskt för hans bildskapande: Kraftfulla linjer och grafisk träffsäkerhet. Kombinerar ofta olika tekniker.

Återkommande figurer: Tecknar gärna djur, särskilt björnar.

Ur Alma-juryns motivering: ”Wolf Erlbruch gör viktiga livsfrågor tillgängliga och hanterbara för läsare i alla åldrar. Med humor och värme djupt rotad i en humanistisk grundsyn visar hans verk det lilla i det stora.”

Priser: Har tidigare fått Deutscher Jugendliteraturpreis och Hans Christian Andersen Award.

På svenska: ”Björnen som inte var där” (med Oren Lavie), ”Leonard”, ”Anden, Döden och Tulpanen”, ”Bennys upptäckt” (med Carli Biessels), ”Björnen på lekplatsen” (med Dolf Verroen), ”Björn-undret”, ”Det var det fräckaste!” (med Werner Holzwarth), ”Det är ingen papegoja!” (med Rafik Schami), ”Örnen i hönsgården” (med James Aggrey).

Mer läsning

Annons