Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Bok: Stämningsfullt och storslaget bildverk över landets moderna kyrkor

Helena Lind och Bert Leandersson: Moderna kyrkor i Sverige
Bokförlaget Arena

Annons

I min barndom på 60-talet sågs modernistiska kyrkor ofta som konstiga och fula.Jag minns äldre släktingar som inte kunde uppleva "högtidlighet" - det sakrala - i dem; de var alltför annorlunda, kanske också alltför vardagsnära, för de var byggda i samma arkitektur som de samtida bostadsområdena. Arkitekternas vilja, att föra kyrkan närmare människorna, var inte vad människorna ville ha - de ville ha det upphöjda och traditionsrika. Kyrkan skulle inte vara vardag utan helg.

Mikaelikyrkan i Västerås är ett av bokens 31 utvalda exempel på efterkrigstidens kyrkobyggstil. Den är skapad av Bertil Tideström, planarkitekt vid kommunen med stor betydelse för de förändringar som skedde i Västerås under 1950-, 60 - och 70-talen, och Gösta Ekroth.

I dag har vi vant oss och insett de moderna kyrkornas praktiska fördelar, och vi har även känt att de kan vara stämningsfulla, på sitt sätt. I boken porträtteras 31 av de 500 kyrkor som i urbaniseringens kölvatten byggdes i våra tätorter under 1950- 60- och 70-talen. Från början var arkitekterna inte så hugade att ta åt sig uppdragen, men när de insåg att de kunde vara betydligt friare än i de måttbeställda bostadshusen höjdes kyrkoritandets status.

Författarnas urval visar stor variation och en del experimentlust. Här finns spektakulära rum, som Biskopsgårdens kyrka i Göteborg med sina höga trianglar och ett nio meters korfönster, Sjöbo kyrka vars fasad är en rödvit triangel med 81 gluggar; Örnäsets kyrka i Luleå med takhöjd på 28 meter, Tibble med en 950 kvadratmeter stor glasmosaik eller de hisnande glasfönstren i Hägerstens kyrka, som gör den till "en katedral i glas och betong".

Men överallt finns också en respekt för det sakrala, för "kyrkokänslan". Och många, många byggdes för att passa in i den yttre miljön. Vikmanshyttans kyrka är bland annat byggd av sekunda sten från ett närliggande tegelbruk. I S:t Lukas kyrka I Skövde har en magnifik utsikt fått bli altartavla. Hornsbergskyrkan på Frösön är vid första påseendet svår att skilja från medborgarhuset intill, och upphovsmännen till Mikaelikyrkan i Västerås stod också bakom mycket annat i det moderna Västerås. Åtskilliga av kyrkorna bär referenser till traditionell kyrkobyggnadskonst, som den klassiska basilikaformen, och även båtformen är utbredd, som i Nacksta kyrka i Sundsvall som åtminstone i folkmun fått heta Noaks ark.

Här lyser solen in i Mikaelikyrkans förhall, som förbinder anläggningens olika delar.

Vissa kyrkor får en längre berättelse i boken. Den kan handla om bakgrunden, tillkomsten, konstruktionen, utsmyckningen: om konflikter eller särskilda tankegångar. Ibland handlar den om arkitekten - som Peter Celsing som ritade om Härlanda kyrka åtskilliga gånger innan alla, inklusive han själv, var nöjda. När det har funnits något speciellt att berätta om en kyrka har författarna gjort det; i annat fall är kyrkan enbart skildrad i bild, korta texter och faktarutor. Så undviker man upprepning och slentrianinformation, och det fungerar utmärkt när bilderna är så centrala och högkvalitativa som här.

Den här boken behöver inte sträckläsas, men om man gör det vaggas man in i känslan av att vara i en kyrka: fridfullheten, avskildheten, rymden, doften av levande ljus. Det är en bok för den som är allmänt intresserad av arkitektur, men också för den som reflekterar över det modernistiska tänkandet och dess totala dominans under 1900-talet - det som vi nu alltmer börjat distansera oss ifrån.

Inte minst ger boken mycket ögonfröjd och kan kanske, för någon, bli startskottet till ett nytt sätt att turista.

Mer läsning

Annons