Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Briljant med glödande mörkt vemod

Jonas Hassen KhemiriAllt jag inte minnsBonniers

Annons

Roman. Samuel är död. Någon annan sitter i fängelse.

Frågan är vad det var som hände med Samuel. Och varför.

Det är upptakten till Jonas Hassen Khemiris nya roman ”Allt jag inte minns”, där en kör av röster får berätta om Samuel och allt det där andra. Olyckan. Branden. Kärleken. Och vänskapen.

Berättarjaget är en författare som vill försöka förstå vem Samuel var och vad som ledde fram till hans död.  Olika vittnesmål varvas i en berättelse med många bottnar och perspektiv.

Samuel beskrivs genom korta scenbilder och väl utmejslade detaljer. Hans egensinniga sätt att dansa, hans slumpmässiga samlande på upplevelser till erfarenhetsbanken, hans naiva sätt att ställa frågor till vem som helst, den uppslukande kärleken till Laide.

Fram växer en bild av en hudlös och sökande ung människa, som är helt oemotståndlig i sin uppriktighet och oförmåga att förställa sig.

Runt honom finns Laide, som han har en passionerad kärlekshistoria med, vännen Vandad, som han delar lägenhet med, barndomsvännen Pantern, som flyttar till Berlin, och många andra.

Titeln är ingen slump. 

Det handlar om minnet och minnets bedräglighet. Vad är det vi minns av en annan människa och hur lever minnena kvar och förändras när den personen är borta?

”Allt jag inte minns” är som en spegelsal, där bilden och minnena hela tiden förändras. Relationen med Laide belyses från olika håll och hur är det egentligen med Vandad?  Är han Samuels bäste vän eller är han, som någon säger, beredd att göra vad som helst för pengar?

I sina tidigare romaner har Jonas Hassen Khemiri  bollat och trollat med språket på ett knivskarpt och lekfullt sätt. Här är han stramare och mindre uppsluppen, men minst lika vass.

”Allt jag inte minns” är ett både imponerande och fascinerande romanbygge, där trådar rullas ut, samlas in och fogas samman till en mollstämd och tonsäker berättelse.

Det handlar om kärlek och vänskap. Men också om pengar och hur pengar påverkar våra relationer.

Och om Stockholm, som Jonas Hassen Khemiri skildrar med träffsäker blick för stämningar, miljöer och gränserna mellan olika grupperingar och samhällsskikt. Fester

i förorten, pubar på Söder, misstänksamma grannar i villaområden, äldreboendet där Samuels mormor hamnar, allt skildras med samma absoluta tonträff.

Jonas Hassen Khemiri lämnar inga svar, frågorna kring vad som hände lämnas öppna. I centrum finns Samuel, som träder fram och glider undan igen, med sitt stora huvud, sin utflippade dansstil och sitt sökande efter fotfäste.

Det är en berättelse som glöder av originalitet och mörkt vemod. Briljant, helt enkelt.

Mer läsning

Annons